Mine klassekammerater skræmmer mig…

Mine venner taler om alt for detaljeret sex..

I DONT KNOW WHAT 2 DO…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for at du skriver til os. Udfra det du skriver, så kan jeg forstå, at du ikke kan lide at dine venner snakker om detaljeret sex. Jeg kan godt forstå ,at du har det på den måde, og det er super godt at du skriver herind og fortæller om det. Det er også godt, at du kan mærke at det er for meget for dig. Det kan nemlig væres svært at høre på noget, som man egentlig ikke har lyst til at høre på den, som dine klassekammerater taler om sex. Det er helt ok og du skal respektere, at du har det på din måde - og måske også bede om færre detaljer, gå lidt væk når det bliver for meget eller se, om du kan lukke lidt ned - sætte musik i ørerne, så det bliver for meget med detaljer.

Sex er noget helt naturligt, men det betyder ikke, at man har det ok med det eller at høre om det. Det er ofte noget som bliver mere afslappet at tale om når man bliver lidt ældre. Det er nemlig meget forskelligt hvornår eller om man er klar til at tale om sex, og det er helt ok hvis du ikke føler dig klart til at snakke om det endnu - eller høre på det. Man kan nemlig føle, at ens grænser bliver overskredet, hvis andre bare snakker løs, uden at vide hvordan andre ser på det.

Jeg kan blive lidt nysgerrig på, om du har fortalt dine klassekammerater, hvordan du synes det er når de taler om meget detaljeret sex? Måske kan du spørge dem,om de kan tænke sig at tale om noget andet når du er med? Eller måske er det ikke lige det, du har mod på at sige....

Der er rigtig mange børn og unge der taler om sex som om, de har stor erfaring og ved (næsten) alt. De kan i hvert fald få det til at lyde sådan - mon det er noget du kan genkende fra dine klassekammerater?  Gennemsnitsalderen for at have sex første gang er 16 år. Det vil sige det er omkring denne alder, at mange har sex første gang. Der er også nogen som hhar sex tidligere og nogen der har det senere. Man bestemme helt selv, hvornår og om man overhovedet vil have sex med andre. Det er i hvert fald vigtigt ikke at nogen presser en til noget man ikke har lyst til.

Måske har du en voksen du kan tale med, om de ting de snakker om? Nogle gange kan man undre sig over ting man hører om sex, og da kan det være en god idé at tale med nogen som kan fortælle en, hvad der passer og hvad det er der ikke passer. Du er også altid velkommen til at ringe  eller sms til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har hørt om noget,som du undrer over hvad det er. Men også hvis det er noget helt andet, du vil snakke om. SElovm det kan føles pinligt, så snakker og skriver vi med børn hver dag, som stille spørgsmål om alt muligt.

Det er også muligt at læse mere inde på rådgivningen, som hedder http://privatsnak.dk/ - her er det om pubertet, den første gang og andre emner omkring sex og seksualitet. Måske kan selv læse lidt, så du kan vælge, hvad du vil læse om og ikke læse om. Og måske har du bare overhovedet ikke brug for at høre eller læse om sex og udvikling, så er det bare helt ok.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.