Brev
Mine forældre vil skilles
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 15 år der går gennem meget lige nu. Min forældre vil skilles.
Problemet er så bare at min far har dansk pas, det har min mor ikke. Hans plan er at vi tager til hjemlandet her til sommer og der vil han forlade min mor hvor vi så skal vælge mellem ham og min mor.
Min far og mig har et lorte forhold, jeg holder ikke nær så meget af ham som jeg holder af min mor så jeg vil self. Vælge hende.
Er der måske en chance for han på en eller anden på kan forhindre os i at komme tilbage til dk sådan så vi ligsom er låst fast i vores hjemland? (Btw. Jeg har dansk pas det har mine 2 mindre søskende os bortset fra min mor)
jeg er virkelig bange og nervøs for at jeg skal forlade min mor jeg elsker hende så højt og vil gøre alt for hende. Jeg er bange for at han kan gøre sådan så hun ikke kan komme tilbage til danmark med os.
Please hjælp mig.
Mvh. Mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Godt, du har modet til at række ud og bede om hjælp, for det lyder som en rigtig vanskelig situation, din familie står i. I dine spørgsmål er der flere lovgivninger, ministerier og styrelser inde over, så det er ikke helt enkelt. Derfor vil det være godt, hvis du har mod på at ringe ind til BørneTelefonen på 116111 (alle dage 11-23) eller på vores hovednummer 35555559 (man -tors 9-16, fredag 9-15) og bede om at tale med en bisidder. Står du/I en akut situation skal 112 kontaktes, i lufthavnen kan man også kontakte Politiet eller vagterne.
Jeg forstår godt, at der opstår mange spørgsmål og bekymringer, nu hvor din far planlægger at han vil forlade din mor i hjemlandet. Det lyder for mig til, at han har fundet sin helt egen måde at foretage skilsmisse. I Danmark skal man i kontakt med de danske myndigeder for at blive skilt, det kan ske via www.borger.dk eller www.statsforvaltningen.dk  Din mor og jer børn, kan få gratis rådgivning omkring skilsmisse hos Statsforvaltningen. Din mor har rettigheder og I børn har ret til at blive hørt i sager, der vedrører jer.
Der er flere ting jeg får øje på i dit brev.
1. Du er bange for at din mor ikke kommer med hjem til Danmark.
Hvis du er bange for, at din mor (og jer børn) bliver efterladt i hjemlandet, så vil jeg råde din mor til at blive hjemme i Danmark. Din far bør ikke kunne tvinge hende til at rejse ud af landet. Din mor kan fx. kontakte  www.LOKK.dk eller ringe på 70203082  (døgnet rundt) for at få råd og vejledning, hvad de ser er bedst at gøre i hendes siutation. Hun er også velkommen til at ringe ind til vores ForældreTelefon på 35555557 https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen
Det er sådan, når din mor har opholdstilladelse i Danmark, har hun ret til at rejse tilbage til Danmark. Men det er svært for mig at vide, hvordan din mor står stillet overfor din fars beslutninger - altså hvor meget magt har han over hende? Der kan komme flere ting i spil omkring din mors opholdstilladelse, hvis hun rejser ud af landet og er væk i længere tid og/eller, hvis dine forældre bliver skilt.
2. Du er bange for at I bliver forhindret i at komme tilbage til Danmark
Når din mor har opholdstilladelse i Danmark og børnene har dansk pas, kan I selv rejse tilbage til Danmark. Det kan være en idé, at du (og din mor) har telefonnummeret og adressen på den Danske Ambassade i jeres hjemland. Hvis I bliver efterladt/bortført til hjemlandet, kan de danske myndigheder også hjælpe med at få jer børn hjem. Men det er ikke alle lande, at Danmark har tilbagesendelsesaftaler med. Hvis der ikke er en tilbagesendelsesaftale og forældrene ikke kan blive enige, så er det retssystemet i det andet land der henvises til.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål og kan se, hvilke muligheder der er for at få hjælp så din frygt ikke bliver virkelighed. Der er mange ting, der gør sig gældende som jeg ikke kan læse ud af dit brev. Hvis du ringer eller skriver ind på 116111, så kan vi også  snakke om der skal mere til for at forhindre, at I bliver taget ud af Danmark. Det kræver, at vi får mere information om, hvordan du ser på situationen. Det kan også være, at du får brug for en bisidder fra BørneTelefonen enten omkring skilsmissen eller hvis du har brug for støtte til at kontakte kommunen for at få hjælp.
Her til sidst vil jeg bare skrive, at jeg håber at du har nogle i dit liv, som du stoler på, og som du kan tale med om det svære dilemma, du og familien står over for. Det kan for eksempel være en lærer, en venindes forælder eller en helt tredje part.
Jeg ønsker og håber det bedste
BørneTelefonen