Brev
Mine forældre slår mig
Hej
Mine forældre slår mig og råber af mig hvis jeg ikke høre efter. Jeg ville virkelig gerne i en plejefamilie eller noget lignende. Og jeg er rigtig bange nogengange
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver ind og fortæller om hvad der foregår derhjemme. Jeg kan høre, at dine forældre er voldelig overfor dig og at det sker, hvis de oplever, at du ikke hører efter. Det kan jeg virkelig godt forstå er en ubehagelig situation at stå i.
Når der foregår vold i hjemmet er det helt naturligt, at overveje om man kan komme i plejefamilie. Det kan være en måde at slippe væk fra situationen derhjemme. Er det mon også sådan du har det, når du tænker, at du vil i plejefamilie?
Her på BørneTelefonen snakker jeg med andre børn og unge, som oplever at deres forældre er voldelige. Vold kan både være fysisk og psykisk. Så det kan både være når dine forældre slår og når de råber, fx truer, beskylder eller på anden måde sårer dig.
Når man oplever vold kan det sætte en masse tanker igang i ens hoved. Det sker når vi bliver bange. Man kan begynde at tænke dårligt om sig selv og bebrejde sig selv for forældrenes voldelige adfærd. Er det mon også nogle tanker du har haft?
Men du skal vide, at det aldrig er børns skyld, hvis ens mor og far er voldelige!
Du skal også vide, at børn har ret til hjælp, når de oplever vold i familien. Det betyder at dine forældre ikke må slå dig eller være psykisk voldelig overfor dig. Du har nemlig ret til at blive passet godt på og være tryg derhjemme.
Jeg fortæller dig, om en rettighed du har, fordi jeg tænker, at det kan være første skridt til at bede om hjælp. Jeg vil gerne give dig et par forslag til, hvad du kan gøre. Jeg håber, at du kan bruge dem.
• Sig det til en voksen. Du kan starte med at sige det til en voksen, som du føler dig tryg ved. Det kan være en svært at sige det til nogen, men det vigtigt, at du får det sagt. På den måde kan både du og din familie kan få den rette hjælp. Det kunne fx være din lærer, en skolesundhedsplejerske eller et andet familiemedlem. På BørneTelefonens hjemmeside kan du få inspiration til hvordan du kan starte den samtale.
• Skriv eller ring til din kommune. Når du oplever vold i hjemmet, har du ret til at få hjælp af din kommune. Hvis du skriver eller ringer til din kommune, så forsøger de ikke kun at hjælpe dig men hele din familie. De ville også kunne hjælpe dine forældre med at stoppe volden.Du kan også i første omgang kontakte kommunen anonymt ved at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om dit ønske om at komme i plejefamilie, og at du bliver slået. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de vil hjælpe dig. Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp. Vær ikke bange for at ringe. Den voksne, du taler med, vil have fokus på at hjælpe dig.
• Få en bisidder. Hvis du gerne vil snakke med en fra din kommunen, kan du også få en bisidder med til samtalen. En bisidder er en slags tryghedsperson for dig, der kan hjælpe dig med at få sagt, hvad du har brug for. Du kan læse mere om hvad er bisidder er her. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111 og så kan vi også hjælpe dig videre her.
På BørneTelefonens hjemmeside har vi også samlet 6 gode råd til dig og børn i lignende situationer her. Her kan du få inspiration til hvilken hjælp, du har ret til.
Du har allerede vist mig, at du er god til at række ud efter hjælp. Det er en styrke, du kan bruge, hvis du fx vælger at sige det til en voksen eller din kommune. Jeg tror på, at du kan!
Jeg håber meget, at mit brev kunne hjælpe dig. Ellers er du også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvis du vil snakke nærmere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din familie.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen