Mine forældre skændes

Hej!

Jeg skulle til, at sove – da jeg så hørte mine forældre skændes. Jeg blev bange. De råbte af hinanden. De talte om, at skilles osv.

Jeg har skrevet lidt om mine venner/veninde om det. Den ene siger, at jeg skulle bryde imellem og sige: “tænk på jeres børn”. Og den anden siger, at det er normalt at de skændes. Men jeg ved ikke hvad jeg skal tro på.

Jeg er bange for, at de skal skilles. Hvad skal jeg gøre? Jeg har aldrig prøvet det her før.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år!

Jeg kan godt forstå, at du blev bange, da du hørte, dine forældre råbte af hinanden og snakke om at skilles.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du har snakket med dine veninder om det. Det er godt at have nogen at snakke med, når man bliver bange og ikke ved, hvad man skal gøre.

Jeg vil give begge dine veninder ret. Hvis man hører sine forældre skændes, er det helt i orden, at man siger til dem, at man bliver bange og ikke kan sove, når de råber. Men det er ikke børnenes ansvar at få dem til at stoppe, eller at blive gode venner igen. Det er de voksnes ansvar.

Det er også rigtigt, at det er helt normalt, at forældre skændes, som din anden veninde siger. De kan blive uvenner, ligesom alle andre mennesker kan. Måske er der ting, de er uenige om, men det kan også skyldes, at de er trætte, fordi de måske har travlt på arbejdet eller andet.

Jeg synes, at du skal snakke med dine forældre om, at du har hørt dem skændes, og at du bliver bange for, om de skal skilles. Det er ikke sikkert, dine forældre fortæller dig, hvad de er kommet op at skændes over – det kan være en voksensnak mellem dem - men jeg synes det er vigtigt, at du fortæller dem, at det har gjort dig bange at høre det. Når du har snakket med dine forældre om det, tror jeg du vil føle dig lettet over, at du ikke skal gå alene med frygten for, hvad der kan ske. I kan måske få en snak om, at voksne nogle gange bliver uvenner. For det meste bliver de gode venner igen, men hvis de er meget uenige gennem længere tid, kan det betyde, at de beslutter sig for at blive skilt. Det er slet ikke sikkert, at dine forældre har besluttet det, men du kan måske snakke med dem om, at du er bekymret for det.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe, sms’e eller chatte til BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke med en sød rådgiver før eller efter, du har snakket med dine forældre.

Mange kærlige hilsner, BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.