Brev
Mine følelser
Hej jeg er en pige på 10 år
jeg har et problem jeg har sygt svært med at snakke om mine følelser og min mening
og jeg er så ked af det hvis der er noget min veninde gider og noget jeg ikke gider siger jeg altid bare at det vil jeg gerne
og hvis der er noget jeg er ked af siger jeg det ikke og jeg lader ikke mig lov til at græde
og jeg kan snart ikke holde det mere ud
jeg græder mig selv i søvn og jeg har en kæmpe knude i min mave HJÆLPPPPP ????
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 10 årige pige
Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil kunne tale om dine følelser og kunne sige din mening. For nogen kommer det helt af sig selv, og de tænker slet ikke over det. For andre er det rigtig svært og noget som de skal øve sig rigtig meget på.
Jeg fornemmer, at du godt ved, hvad du ville sige, hvis du turde - og du ved, hvad du føler, men kan ikke sige det.
Mit forslag er, at du øver dig - måske kan du starte derhjemme, hvor du er i trygge rammer. Du kan tale med dine forældre om det og spørge, om de vil hjælpe dig. I kan lave en aftale om, at du hver dag skal sige nogle af dine tanker eller følelser højt.
Efter et stykke tid får du måske mod til at tale med din eller dine veninder om det. Som dine gode veninder vil de sikkert forstå dig og vil gerne hjælpe dig. Og du vil sikkert opdage, at du ikke er den eneste, og at dine veninder også har noget, som de synes er svært.
Du kan også skrive et brev, hvor du fortæller om det, som er svært for dig. Jeg kender mange andre, som har det lige som dig, og det har hjulpet dem at tale med nogen om det.
Måske kan det være, at du skal have hjælp af din lærer eller en pædagog, som kan hjælpe dig med at tale med dine veninder. Dine forældre kan kontakte din lærer eller pædagog, så ved de, hvad det handler om og kan bedre hjælpe dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen