Brev
Min venindes problemer
Min veninde har virkelig store problemer.
Hun ringede til mig idag og græd og sagde at hendes mor slog hende, og hun ikke kunne holde det ud mere, og ville sige det til lærerne og jeg sagde jeg ville gå med og støtte hende. Men om aften skrev hun at hun ikke turde og jeg kan godt forstå hende, for hun har en lillebror og han bliver også fjernet hjemmefra hvis hun siger noget, men jeg er den eneste hun har sagt det til, hun er også blevet mobbet i vores klasse. Ved ikke havd jeg skal gøre for jeg kan jo ikke tvinge hende til noget. Og vil ikke sige det til de voksne uden hendes tilladelse for de ville enten tilkalde politiet eller ringe til hendes mor, så hvad skal jeg gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du synes det er en svær situation. Når jeg læser dit brev, lyder det lidt som om, du måske føler du har to forskellige følelser og tanker omkring din situation. På den ene side vil du gerne være loyal over for din veninde. Og på den anden side er du bekymret for hende. Jeg vil prøve at komme med nogle idéer til, hvordan du takler det på en god måde.
Det din veninde oplever hjemme hos sin mor er slet ikke okay. Børn har ret til et trygt og omsorgsfuldt liv. Og det er de voksnes ansvar. Det har din veninde og hendes lillebror ikke med deres mor, når hun slår.
Selvom det ikke er okay, at din venindes mor slår, så lyder det som om, at hun ikke er helt klar til at fortælle det til nogen endnu, da hun ikke præcis ved hvad der så kommer til at ske med hende og hendes bror. Når børn har levet med sådan en stor hemmelighed, kan det tage et stykke tid fra de fortæller nogen om den første gang, til de er klar på at handle på det. Så selvom din veninde troede hun var klar, kunne hun mærke senere, at det var hun ikke alligevel. Og det er faktisk okay, selvom det er hårdt at være vidne til.
Jeg synes du har handlet helt rigtigt. Det lyder som om, at du er en rigtig god og betænksom veninde. Det bedste du kan gøre, er nemlig at lytte til hende. Og fortælle hende, at det ikke er okay, de ting hendes mor gør ved hende.
Kunne du mon spørge din veninde, om hun har fortalt sin mor, at hun ikke kan lide når hun slår? Måske du kunne hjælpe hende med at tage snakken? Og hvis tingene ikke bliver bedre, kunne I måske sammen snakke med jeres lærer om det? Når hun altså er klar.
Du kan også give din veninde nummeret til BørneTelefonen. Så kan hun selv høre fra os, at de ting hun oplever altså ikke er okay. Hun kan enten skrive et brev som dig, eller hun kan ringe eller sms’e på 116 111. Man kan også chatte ved at gå ind på vores hjemmeside.
Du kan også give hende nummeret til vores bisidderafdeling. En bisidder er en voksen der kan hjælpe, hvis man for eksempel bliver slået derhjemme. Det kan I sammen læse mere om og se en video om her. Nummeret til bisidderafdelingen er 35 55 55 59,
Jeg kan dog være lidt bekymret for dig, da du har den her viden om din veninde ikke har det godt hjemme. Måske du kan overveje at tale med en voksen du er tryg ved, så du ikke går alene med det. Hvis du er bange for at den voksne vil fortælle det til fx kommunen, kan du måske lade være med at fortælle venindens navn, men at du har en veninde, der har det svært? Måske denne voksne har flere råd til dig om hvordan du bedst kan være der for din veninde og hvem ved, måske får denne voksne også på et tidspunkt lov til at fortælle det videre, så din veninde kan få den rette hjælp.
Jeg vil lige slutte af med igen at fortælle, hvor god og betænksom en veninde du er. Det tror jeg, betyder meget for din veninde. Nogle gange hjælper det meget på en hård situation, hvis man bare har nogle at snakke med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen