Min ven har selmordtanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år

Hvor er din veninde heldig, at hun har sådan en god ven som dig, der ønsker at hjælpe hende. Jeg forstår dit dilemma i forhold til, at hun bor i et andet land og du ikke kan være sammen med hende fysisk, og måske ikke kender nogle i hendes liv, du kan tale med.

Din frygt for, at hun skal begår selvmord, og du ikke får gjort noget, der kan hjælpe hende, er helt forståelig.

Jeg tænker, at du allerede gør en masse ved at være der, når hun har brug for at tale med dig. Hvad din veninde vælger at gøre i sidste ende er ikke dit ansvar - det er vigtigt du husker dig selv på det.

Når det er sagt vil jeg gerne forsøge, at give dig et par råd med på vejen, så du måske føler, du kan gøre noget mere eller andet, end du gør nu.

Du skriver ikke noget om, hvad det er din veninde kæmper med og gør, at hun ikke kan overskue livet mere?

Hvis din veninde havde ringet til BørneTelefonen ville jeg nok prøve, at få samtalen til at handle om, hvem hun stolede på i hendes liv. Hvem der ville kunne hjælpe hende til at få den hjælp, hun har brug for, der hvor hun er lige nu. Når en person begynder at overveje selvmord, er det et meget stort råb om hjælp. Jeg ville derfor også spørge mere direkte ind til hendes tanker og overvejelser i forbindelse med et selvmord. For at få hende til at indse, hvilket problem det er, hun ønsker at løse med et selvmord. Og hvilke andre og bedre muligheder der kunne være for at løse det problem.

Du behøver ikke være bange for at spørge for direkte, tit kan det være en stor lettelse, at få lov at sige noget af det højt, der fylder indeni - men som kan være tabubelagt.

Måske kan du prøve, om hun vil fortælle dig, hvem der ellers er i hendes liv, hun stoler på - udover dig. Måske hun på den måde kan få øjnene op for, at der er andre steder at hente hjælp. Du skal også råde hende til at gå til lægen.

Det vigtigste er nemlig, at din veninde får noget professionelt hjælp, når hun har det så skidt. Og hvis du har mulighed for at få et telefonnummer på en af hendes nærmeste fx forældrene eller andre, der kan hjælpe, så skal du overveje at ringe og fortælle dem, at din veninde har brug for hjælp.

Jeg synes også, at du skal fortælle din veninde om din frygt for, hvad hun kan finde på at gøre. Og fortælle hende, hvor meget hun betyder for dig. Folk der overvejer selvmord tror, at verden vil være et bedre sted uden dem – og sådan er det jo bare slet ikke.

Du er en omsorgsfuld veninde. Det er tydeligt, at du tager din venindes problemer seriøst, og at hun kan regne med dig. Det er godt gjort. Du skal dog også huske at passe på dig selv. At være pårørende til en veninde med selvmordstanker kan påvirke en på mange måder f.eks. med angst, fortvivlelse eller vrede. Du er derfor altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak om noget af det, der fylder hos dig eller bruge vores chat. Tal også med din veninde om muligheden for at ringe til en børnetelefon eller livslinie i det land, hun bor i.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.