min ven bliver mobbet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er virkelig modigt, at du deler dine tanker og følelser med BørneTelefonen. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.

Du skriver selv, at du ikke kan gøre særlig meget, da dit eget liv er svært for tiden. Men du har faktisk allerede gjort meget for drengen.

Din forståelse for hans situation betyder måske mere for ham, end du tror. Du lyder jo som en rigtig sød ven, der gerne vil se andre være glade. Det er guld værd at have en ven som dig.

Det er dog vigtigt at huske på, at det ikke kun er dit ansvar, at drengen får det bedre. Det er de voksne, der skal hjælpe.

Faktisk har din skole pligt til at hjælpe. De skal have en mobbeplan, så mobningen kan stoppe. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du eller drengen mon har prøvet at sige det til en voksen i skolen?

Hvis I snakker med jeres klasselærer eller en anden lærer på skolen om det, skal de altså hjælpe. I kan også sige det til skolesygeplejersken eller en anden ansat på skolen. De har også pligt til at hjælpe.

Men jeg tror, at jeg ville starte med at snakke med drengen om det, hvis jeg var dig. Måske vil han helst fortælle det til en voksen selv. Eller måske finder I ud af, at I vil gøre det sammen?

Jeg tænker også, at du bærer på svære tanker selv. Derfor tror jeg, at det er ligeså vigtigt, at du får talt med en voksen.

Hvis du har lyst til at tale om fx din mindre depression og de svære ting i dit liv – eller noget andet, så vil vi på BørneTelefonen altid gerne tale med dig. Du kan ringe til os på 116 111. Drengen er også meget velkommen til at ringe til os.

Måske kunne det også være godt for dig at tale med dine forældre? – selvom du frygter, at de vil feje det væk.

Nogle gange kan det være svært for forældre at forstå deres børn. Men hvis du viser dem dit brev og mit svar, vil de måske forstå, hvordan du har det? Eller hvis du måske prøver at forklare dem, at du føler dig bange, bekymret eller ked af det.

Jeg synes i hvert fald at mobningen skal stoppes hurtigst muligt. Det er ikke i orden, at drengen bliver holdt udenfor, at folk nedgør ham, siger dumme kommentarer eller siger at han er en dårlig sidemakker – uanset om han ikke altid er til timerne og kommer fra en specialskole eller ej.

Der er aldrig en god grund til mobning.

Jeg synes heller ikke, at du skal gå med alle de her tanker helt selv. Det er for meget at bære på. Derfor tror jeg måske, at det kunne være rigtig godt for dig og drengen, hvis I får snakket med en voksen. I har ret til at få hjælp fra de voksne, så I kan få det bedre.

Måske kan du få inspiration til, hvordan du også kan få det bedre på Psykiatrfondens rådgivning. De har nogle forslag til hvordan man kan få det bedre og nogle øvelser. Du kan læse mere her: Det mentale motionscenter

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.