Brev
Min storebror!
Hej børnetelefonen.
Jeg er en 15 årig pige. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. For ca. 1 måned siden var jeg alene hjemme med min 17 årige storebror. Midt om natten, jeg tror klokken var omkring 3, kan jeg mærke en hånd på min skulder. jeg vidste godt at det var min bror, for der var ikke andre hjemme.
jeg spurgte hvad han ville, men han svarede ikke, han lagde sig bare tættere på mig, og tog sin hånd ind under min trøje.
Jeg prøvede utallige gange at få ham til at stoppe. Han tog fat i min arm, og vendte mig om på maven, og lagde sig oven på mig, så jeg ikke kunne komme væk.
jeg prøvede at skrige, men han holdt en hånd for min mund.. Han rørte ved mig..
(Indholdet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet)
Please hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er en meget voldsom oplevelse, du har været udsat for af din storebror. Det er på ingen måde i orden, det, din storebror har gjort mod dig, og det er både ulovligt og strafbart. Du har brug for noget hjælp til at sørge for, at det ikke skal ske igen. Jeg vil meget gerne give dig nogle ideer til, hvor du kan få hjælp og hvad du kan gøre.
Mange, der har været udsat for seksuelle overgreb, kommer bagefter til at bebrejde sig selv, det, der er sket. Nogle kan gå rundt og tænke, at noget af det måske er deres egen skyld. Har du også tænkt sådan nogle tanker? Hvis du har, skal du vide, at dette ikke er din skyld, men din storebrors ansvar. Det var ham, der gjorde noget, der er forkert. Du havde endda modet til at sige fra og bede ham stoppe. Det kan være rigtig svært at sige fra så tydeligt, og mange har slet ikke så meget mod som dig.
Jeg kan forestille mig, at det må have gjort det ekstra svært for dig, at det var din storebror, der gjorde disse ting mod dig. Og at du har haft rigtigt mange ting at tænke over, siden det skete. Måske har dig og din storebror altid haft det fint sammen – men selvfølgelig småskændes som næsten alle søskende? Og måske holder du et eller andet sted stadig af din storebror – netop fordi han er din storebror? Måske kan du ikke forstå, hvordan i alverden, han kunne få sig selv til at gøre det? Og måske er du bange for, hvad der skal ske med ham, hvis du anmelder det? Og hvordan resten af familien vil reagere?
Alle disse tanker er helt almindelige, men stadig svære at gå rundt med alene. Det er vigtigt, at det ikke sker igen, og at din storebror bliver stoppet. Og det er også vigtigt, at der bliver passet på dig. Måske har du en god lærer eller pædagog omkring dig, du kunne fortælle til, hvad du har oplevet? Eller måske kunne du vise læreren dit brev her til brevkassen og eventuelt mit svar, hvis du ikke bryder dig om at skulle fortælle det direkte? Læreren vil så kontakte kommunen, der vil sørge for, at din storebror bliver stoppet, og at du og resten af familien får hjælp.
Måske synes du, at du ikke helt er klar til at tage skridtet? Det er også helt i orden, da du helt sikkert har mange ting, du går rundt og tænker over. Og måske har du brug for først at snakke nogle ting igennem helt anonymt. Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvor vi meget gerne vil snakke med dig. Hvis du hellere vil skrive, kan du også sende SMS eller prøve vores chat.
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du vil gøre. Jeg er overbevist om, at det nok skal lykkes dig. Du har modet, der skal til.
Kærlig hilsen BørneTelefonen