Min søster for aggressiv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Det var godt du skrev, for jeg kan se, at du tænker meget over, hvordan du og din søster har det sammen. Og jeg kan se, at du har brugt meget energi på at finde ud af, hvad du kan sige til hende, for at i kan blive bedre venner. Du har allerede forsøgt at snakke med dine forældre – desværre uden held. Alligevel har du ikke givet op, men bliver ved med at søge hjælp. Det viser en stor styrke, som jeg tænker du kan bruge til at tale med din søster.

Jeg får et indtryk af, at din søster betyder meget for dig. Derfor kan jeg også godt forstå, at du bliver bange og ked af det, når hun kalder dig for grimme ord og råber af dig. Mange søskende oplever perioder, hvor de kan være irriteret eller sure på hinanden. Men det er selvfølgelig ikke meningen, at man hele tiden skal være uvenner.

Jeg tænker på, om du mon har mod til at tale med din søster om det? Fortælle hende, hvordan du har det når hun kalder dig grimme ord og når hun kommer ind på dit værelse og råber af dig. Er der tidspunkter, hvor i har det godt sammen eller ikke er uvenner. Det kan i hvert fald være en god idé at snakke sammen, når i ikke er uvenner.

Du kunne også skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, hvordan du bliver ked af det og bange når hun taler sådan til dig. Du fortæller, at I plejer at have det fedt sammen og hygge jer. Mon din søster selv kan savne den tid? Måske du kan fortælle om, hvordan du savner den tid og at du ønsker i får det sådan igen.

Hjælper det ikke at tale med hende, kan du snakke med dine forældre om det igen. Hvis du har mod på det, kan du foreslå dine forældre og din søster, at I sætter jer ned alle sammen og snakker om det. På den måde, kan dine forældre måske forsøge at sørge for at både dig og din søster får lov at forklare, hvordan I har det. Og på den måde finde frem til en fælles løsning.

Det er vigtigt for mig at fortælle, at din søsters adfærd ikke har noget med dig at gøre. Derfor håber jeg også, at du med mine råd får mod og lyst til at snakke med din søster.

Jeg ved, at mange ender med at få det godt sammen igen, også selvom det kræver mod og styrke. Du har allerede vist, at du har modet og viljen til at gøre noget ved problemet. Det tænker jeg er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at snakke med din søster, så i i fremtiden kan få et forhold, hvor i kan hygge jer sammen igen.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.