min pik er mærkelig

hey.

jeg er 13 år og er vildt forrvieret

min pik er mega mærkelig

når jeg får stiv er min pik skæv og jeg kan ikke få det der forhud tilbage og når jeg prøver sidder der også sådan noget nede i bunden.

og det gør ondt at røre ved mit pikhoved

jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre jeg kan sikkert heller ikke få børn

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år.

Det er normalt, at pikken bliver lidt skæv, når den bliver stiv. Og det betyder ikke, at man ikke kan have sex eller få børn.
Du skriver, at det gør ondt, når du rører ved dit pikhoved, og at du ikke rigtig kan trække forhuden tilbage. Det lyder ikke særlig rart. Det kunne godt lyde som om, din forhud måske er lidt for stram. Det kan gøre ondt, og det kan være svært at vaske sig ordentligt. Det problem er der mange andre drenge, der også har. Heldigvis er det noget, man kan gøre noget ved.

Derfor synes jeg, at det ville være en god idé at tage til lægen og få det undersøgt. Tror du, du ville kunne snakke med dine forældre om, at du har brug for at blive undersøgt hos lægen? Så ville de kunne hjælpe dig med at bestille en tid.

Jeg ved godt, at det kan være svært at snakke med sine forældre om sådan noget. Men husk på, at de også har været teenagere. Og det er vigtigt for alle teenagere, at ens krop og kønsorganer fungerer som de skal. Sig f.eks. til dem, at du tror, at du har for stram forhud, og at det er svært for dig at holde dig ordentlig ren dernede, og at du gerne lige vil have en læge til at kigge på det. Eller skriv det til dem, hvis du tænker at det kunne være nemmere.

Jeg tror, du vil blive lettet, når først det er sagt, og det vigtigste er jo, at du får det bedre dernede. Man kan behandle stram forhud med noget creme. Det er noget din læge kan fortælle dig nærmere om, hvis det er det, der skal til. Du kan læse lidt mere om stram forhud på Sexliniens hjemmeside her: Sexlinien

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og at du kan finde mod til at få fortalt om dit problem, så du kan få det bedre!

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.