Min Nåleforbi

Hej BørneTelefonen

jeg har Mega nålaforbi og også angst og jeg er så bange for at jeg hå i panik og kommer til at dø

og min mor har sagt jeg skal vaccineres og jeg er så så bange!!!!!!!!!!

Ved slet ik hvad jeg skal gøre det fofærdeligy og det gør det være at jeg også skal tænke på jeg skal have min 12 års vaccine

og alle mine venner bliver ved med at sige det ikke er sp slemt som jeg tror og også mine forældres

min mor tilbyder mig også en kæmpe belønning og alt muligt

men sanheden er at ingen forstår mig og jeg ved erligttalt ikke hvad jeg skal gøre

og nu jeg også sur på min mor

jeg ved godt at det er meget st skrive men jeg havede brug for at komme ud med det

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Det er okay at blive bange. Og faktisk er der mange, der er bange for nåle ligesom dig. Der findes også voksne, som er så bange for nåle, at de besvimer, når de skal have en sprøjte.

Nogle gange bliver vi mennesker vildt bange for ting, også selvom vi måske godt ved, at det ikke er meget farligt. Der kan være forskel på, hvad vores hoved siger om vaccination, og hvad vi føler. Ligesom at nogle mennesker kan være vildt bange for edderkopper, også selvom de godt ved, at edderkopper normalt ikke er spor farlige for mennesker.

Heldigvis er det noget, som man kan få hjælp til – altså når man som du bliver utroligt bange for noget. Jeg synes det lyder som om, at du er så bange, at det vil være en god ide, at du kommer til lægen.

Lægen kan fx hjælpe med, at du kan komme til at tale med en psykolog. Måske kan lægen også selv hjælpe med nogle ting, som du kan prøve for ikke at blive så bange.

Hvis du har lyst, så må du gerne fortælle dine forældre, at BørneTelefonen har foreslået, at du taler med din læge.

Det er vigtigt at få hjælp, når man bliver så bange, at man ikke kan holde det ud.

Det lyder som om, at dine venner prøver at hjælpe dig med deres råd. Men jeg tror ikke helt, at de forstår, hvor bange du bliver, når du tænker på nåle. Hvis de bliver ved med at sige ting, som ikke rigtig hjælper, så må du gerne sige det til dem.

Du kan fx sige: “Det er lidt svært at forklare. Men jeg bliver helt vildt bange, og jeg kan ikke bare få det til at gå væk eller tænke på noget andet. Jeg har brug for, at du forstår, at det er virkelig svært for mig med den vaccination.”

Sådan kan du måske også sige til din mor. Jeg vil foreslå, at du taler med din mor igen. Det lyder ikke helt som om, at hun har forstået, hvor bange du er, og hvor meget det fylder for dig.

Jeg foreslår, at du enten skriver en besked til din mor eller aftaler at tale med hende. Måske kan I finde et tidspunkt, hvor I kan gå en tur sammen eller sætte jer ned og tale sammen? Prøv om du kan bruge nogle af de samme ord som i dit brev til BørneTelefonen.

Du kan sige: “Jeg bliver bange for at gå i panik, og det føles som om jeg skal dø. Jeg har brug for hjælp til ikke at blive så bange mere.”

Jeg håber, at du kan få talt med din mor igen, og at I kan finde ud af, hvordan du kan få hjælp.

Hvis du har lyst, kan du også kigge på de råd og øvelser, som vi på BørneTelefonen har til, når man føler sig bange, utryg eller angst. Du kan klikke på dem nedenunder svaret her for at læse mere.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.