Brev
Min mors kæreste.
Hej Brevkassen.
Jeg har lidt svært med hvordan jeg skal starte, og syntes det er lidt svært, men jeg bliver nød til det. 🙂
Okay, nu til sagen:
Det er sådan at mine forældre er skilt, og begge mine forældre har fået nye kærester.
Min far har fundet sig en super sød kærste, som jeg virkelig holder af. Hun har 2 piger som også er rigtig søde, dem er der intet galt med.
Men derimod min mor. Hun har også en kærste som jeg ikke bryder mig om. (Heller ikke min mellemste bror bryder sig om ham. Vi er 3 søskende henholdstvist på 8, 10 og mig på 12.) Hendes kæreste har 2 børn, (som ikke ved at de er kærester) som jeg ikke kender, og da de har været kærester i snart 2 år er det lidt mærkeligt.
Nogen gange når han har sovet hos os har jeg ligget og rystet og grædt, og jeg føler ubehag når jeg er “tæt” på ham. Nogen gange frygter jeg lidt at han pludselig vil kidnappe mig eller noget i den stil. Min mor har selv sagt at hvis han en dag slår op, vil hun gå helt ned hvilket jeg ikke ønsker.
Jeg har fortalt min far, klasselærer, og bedste veninde om dette, men de kan jo ikke rigtig gøre noget. Min mor og ham er hele tiden sammen, også når vi er hos min mor. (Vi er 7 – 7 skiftevis hos min mor og far.)
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, da jeg ikke har lyst til at sige det til min mor. Jeg håber meget på svar. 🙂
Kh en anonym pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Selvom du skriver, at det er svært at fortælle, har du skrevet det super flot i brevet. Og hvor er det bare godt, at du har skrevet herind!
Nogle gange kan det godt være svært at lide den nye kæreste, som ens forældre har fået. Ligesom du har det med din mors kæreste. Du skriver, at du ryster og græder, når din mors kæreste sover hos jer. Det lyder ikke rart, og sådan skal det ikke være. Det lyder næsten som om, at du er bange for ham? Jeg kommer til at sidde og tænke på, hvad der mon gør, at du har det sådan med ham?
Det lyder som om, at du er en meget betænksom pige, som bare gerne vil have, at din mor har det godt. Det må være dejligt for din mor at have en datter som dig. Men mon ikke også, at din mor gerne vil have, at du er glad og har det godt? Sådan plejer det at være med forældre.
Jeg tænker derfor, at selvom du allerede har gjort det helt rigtige ved at fortælle nogen omkring dig, hvordan du har det, så vil det bedste for dig nok være at tale med din mor om det også. Måske du kan få hjælp af din far til at fortælle din mor, hvordan du har det?
Det kan også være, at din bror, som også har det svært med din mors kæreste, kan fortælle det sammen med dig? Så kan I hjælpe hinanden.
Ud fra dit brev lyder det også som om, at du savner lidt tid alene sammen med din mor. Altså både hvor dig og din mor er sammen eller hvor dig og dine søskende er alene sammen med din mor, mon det er rigtigt forstået? Jeg tænker, at du kan prøve at sige til din mor, at du savner at have noget tid sammen med hende, hvor det kun er jer. Mon det vil være godt for dig?
Hvis det er svært at fortælle hende tingene ansigt til ansigt, kan du vise hende dit brev og mit svar, mon det vil kunne hjælpe dig?
Nu har du allerede være så sej at skrive herind, selvom du synes det var svært, og så håber jeg, at du finder mod til også at få det fortalt til din mor, så du kan få det godt igen.
Mange tanker og knus fra Børnetelefonen