Brev
min mor slår mig
Kære børnetelefonen.
Jeg er en pige på 13
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp
Jeg bliver slået næsten hver dag. Min mor slår mig.
Jeg har det altid dårligt, og jeg har det slet ikke godt derhjemme.
Hver gang jeg har fri for skole kan jeg ikke lide at komme hjem, for jeg er vildt bange for at der ville ske noget derhjemme.
Fx i dag skulle min mor lave lasagne og så manglede vi noget til lasagnen og så sagde hun til mig at jeg SKULLE gå ud og handle, selvom jeg var syg og havde det dårligt. Så sagde jeg at jeg havde det dårligt osv. Så blev hun virkelig sur på mig, og tog min telefon. Og hun siger at jeg ikke må spise aftensmad når det er færdigt. Hun sagde jeg skulle blive i mit værelse. Så begyndte hun at tage sådan en stor ske, og begyndte at slå mig med den.
Os vis jeg får dårlige karaktere så slår hun mig og bliver sur på mig.
Ja mine forældre err udlænninge. Hver gang jeg kigger på en dansk familie eller bare generelt en anden familie, tænker jeg altid at de er heldige at have en god familie.
jeg er virlkelig træt af mit liv. Jeg kan ikke holde det ud.
Jeg er blevet slet siden jeg var lille. Jeg ville jo ikke have taget mine søskende og famiie fra mig? hvad skal jeg gøre
hilsen pigen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive til os. Det mod skal du holde fast i, så det kan hjælpe dig videre.
Jeg forstår godt, at du ikke kan holde det ud. Det kan godt være at dine forældre er udlændinge, men som du sikkert ved, er det strafbart og ulovligt at slå børn i Danmark. Dine forældres ansvar er at skabe et trygt hjem og passe på dig, til du bliver 18 år. Det lyder ikke til at være sådan hjemme hos dig lige nu.
Det er ikke i orden, at du skal være alene med det, som du oplever lige nu. Du har brug for hjælp fra en voksen, som sammen med dig kan være med til at få lagt en plan for, hvordan tingene kan blive i orden hjemme hos dig og din familie.
Jeg ved fra andre unge, jeg har skrevet med, at de føler, de måske er skyld i at deres forældre slår eller behandler dem grimt. Det er vigtigt, at du forstår, det aldrig er din skyld! Uanset hvad du gør, må dine forældre ikke behandle dig, som du oplever derhjemme.
Kender du en voksen, som du er tryg ved. En du kunne fortælle, hvordan det er? Så de kan hjælpe dig med at få den hjælp, som du og din familie har brug for. Det kunne være din klasselærer, en venindes mor, sundhedsplejersken på skolen eller en helt anden.
Vi har alle sammen en sagsbehandler på kommunen. En sagsbehandler har pligt til at hjælpe, hvis de får kendskab til, at der er en familie som din, hvor det ikke går godt. Du kunne få en voksen til at gå med på kommunen og bede dem om hjælp.
Vi har i Børns Vilkår en bisidderordning, som du kan læse om her: https://bornetelefonen.dk/bisidder.
En bisidder er netop sådan en voksen, som kan gå med på kommunen og bede om hjælp. Bisidderne er er vant til at tale med børn og unge, der har problemer. Og bisidderen kender til den hjælp, familier kan få. Det er nemlig sådan, at der er mange måder, at hjælpe en familie som din på. Så du skal ikke frygte, at din dine søskende eller familie bliver taget fra dig. Din mor fx kunne få hjælp til at styre sit temperament og lære, hvordan man opdrager uden at bruge vold.
Hvis det hele er lidt for uoverskueligt lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der voksne klar til at snakke med dig. De vil også kunne fortælle dig om bisidderordningen i Børns Vilkår.
Til sidst vil jeg håbe, at du holder fast i dit mod til at få hjælp. Du fortjener - som alle unge - et godt ungdomsliv.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen