Brev
min Kæreste er ked af det og vil begå selvmord
hej BB
jeg har en kæreste der lige har mistet sin oldemor og nu er hun meget ked af det og hun siger hele tiden at hun vil begå selvmord.
Jeg har prøvet at hjælpe hende men det lykkes ikke, så det jeg skriver til jer for det er for at høre: hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende?
jeg vil meget gerne hjælpe min søde kæreste men ved ikke hvordan så: har i nogle ideer til hvad jeg kan gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Hvor er det bare godt, at du skriver herind om det. Det må være en svær situationen for dig at være i. Du har helt ret i, at din kæreste skal hjælpes, når hun er så ked af det.
Det kan være rigtig hårdt, at miste en man holder af. Og det lyder til, at din kæreste var rigtig glad for sin oldemor. Nu er hun så ked af det, at hun taler om selvmord. Det må være voldsomt for dig. Derfor synes jeg, du skal få hjælp fra en voksen.
Du og din kæreste kan fx sammen tale med en voksen, hun har tillid til om det hele. Det kan være hendes forældre, en lærer, andre fra hendes familie eller dine forældre.
Måske vil din kæreste være afvisende eller nervøs for, hvad andre vil sige til de tanker, hun har. Men hvis en person overvejer selvmord er det vigtigt at få hjælp fra andre.
For nogen kan det være mindre grænseoverskridende at tale med en, der ikke kender en så godt. Hvis din kæreste har det sådan, kan I sammen gå til sundhedsplejersken på skolen. Hun kan vurdere, om din kæreste har brug for at få hjælp fra en professionel.
Folk der oplever stor sorg har tit brug for at tale en masse om den, de savner. Taler I sammen om din kærestes oldemor? Det vil sikkert være en hjælp for hende, hvis I sammen kan tale om de minder, hun har om sin oldemor. Og måske kigge på fotos af hende.
Du kan også foreslå din kæreste, at hun laver et bestemt ritual for at mindes sin oldemor. Det kan fx være at tænde et lys og ”snakke” med oldemor. Det kan også være din kæreste har lyst til at skrive et brev eller lave en mindebog for hende. Og måske kan I gå en tur hen på kirkegården.
Når man er så god en kæreste, som du er, og rigtig gerne vil hjælpe sin kæreste, så glemmer man tit lidt sig selv. Du skal derfor huske også at gøre det, du har lyst til og plejer. Spørg også din kæreste, om hun har lyst til at få en pause fra sorgen. Det kan måske være rart for hende, hvis I også bare er sammen og laver noget hyggeligt.
Jeg synes, du skal fortælle dine forældre om det hele. Så de kan støtte og hjælpe dig. Sammen med dine forældre eller kæreste kan du læse mere om sorg på https://bornetelefonen.dk/tema/sorg
Mange tanker til dig og din kæreste
Fra BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.