Min kæreste er i fængsel

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år!

Jeg kan sagtens høre, at du er i en svær periode, som kræver meget af dig lige nu. Det kan jeg godt forstå. Man kan føle det som om, man er ved at gå ud af sit gode skind, når man savner en anden person så meget, som du gør lige nu.

Både du og din kæreste er i nogle svære situationer lige nu - på hver jeres måde. Jeg tænker, at I hver især kæmper med nogen ting, som I måske skal have hjælp til at komme igennem. På den måde, kan I mødes igen i en stærkere udgave af jer selv end dén, I er lige nu.

Du har på et tidspunkt foreslået din kæreste, at han skulle tale med en psykolog. Selvom du selvfølgelig gerne vil hjælpe og tale med din kæreste om alt, har du forståelse for, at man nogle gange skal have hjælp udefra. Det var derfor et meget moden og klogt forslag til din kæreste. For selvom du elsker din kæreste højt, så er der ting, du ikke kan hjælpe ham med. Ting der kræver en professionel.

Ideen om psykolog var derfor rigtig god. Måske vil det også være en idé for dig? Jeg tænker sådan, fordi du nævner, at du har angst, og fordi det næsten altid er hjælpsomt at tale med et andet menneske om, hvordan man har det. Det giver tit plads inden i hovedet til at tænke nye tanker og få idéer til, hvordan man kan få det bedre.

Det er fantastisk at møde et menneske, som har en stor betydning for en, som for eksempel din kæreste, der kan hjælpe dig med din angst. Ligesom du hjalp din kæreste med at blive clean. Nogle gange kan det dog også være hårdt at være sin kærestes hjælper. Og måske kan hjælpen nogle gange overskygge dét at være kærester? Derfor er det også en god idé, at din kæreste får hjælp til sine problemer dér, hvor han er.  Og at du får hjælp til de ting, du kæmper med, dér, hvor du er.

Selv om I holder rigtigt meget af hinanden og glæder jer til at ses igen, tror jeg, du skal forberede dig på, at tingene ikke bliver helt som før. Vi påvirkes af de ting, vi oplever. Derfor vil I begge to være en smule forandrede i forhold til sidst, I var sammen. Måske skal I finde nye måder at være gode kærester på end dem, I havde før.

Det er helt naturligt at bekymre sig, når man ikke véd, hvordan det står til med dem, man holder af. Når man er varetægtsfængslet, har man mulighed for at modtage breve og besøg efter nærmere aftale med Politiet. Hvis du er interesseret i at have sådan en kontakt med din kæreste, mens han er varetægtsfængslet, kan du overveje at sende ham et brev, hvor du spørger ham, om han er interesseret i at opretholde en kontakt med dig. Vil dét mon være en idé for dig?

Ingen af os véd, om han er interesseret. Det er muligt, at han er optaget af de ting, han selv kæmper med. Det er muligt, han bliver glad, fordi du spørger. I det mindste får du vished, og kan måske lægge nogle af dine tanker fra dig og få ny energi til at gøre gode ting for dig selv.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.