Min fars kæreste..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige dreng

Det gør mig ondt at læse, at du er bange for din fars kæreste. Det er på ingen måde okay, at hun siger ting som "du er grunden til alle problemer i huset" eller "din far kan faktisk ikke lide dig".

Jeg kan godt forstå, du ikke ved, hvad du skal gøre. Men det er vigtigt, at det stopper. Du har ret til at have et hjem, hvor du føler dig velkommen, glad og tryg.

Jeg tror, det vil være godt, hvis du på en eller anden måde kan bede din far om at komme på banen. Kan du mon fortælle ham, hvor bange du er for hans kæreste? Hvis du allerede har sagt det, så sig det igen. Måske vil det ikke være så let for ham at forstå, men dér må du være tålmodig, og stå fast på, at det er den oplevelse du har. Du må sige til ham, at der virkelig er brug for, at han snakker med hende om, hvad hun siger til dig, for uanset hvad hun har ment med det, så har det gjort dig meget utryg.

Jeg tænker på, om dine brødre måske kan hjælpe dig med at tale med din far? Nogle gange er det lettere, hvis man er flere. Selv om din fars kæreste ikke siger de samme ting til dine brødre, har de måske hørt hende tale grimt til dig. Så kan de hjælpe dig med at forklare det for din far. Vil det være en mulighed? Ellers kan du måske få en ven til at hjælpe dig - eller måske tale med en af dine bedsteforældre eller en anden voksen, der kan tale med din far for dig.

Måske har din far brug for hjælp til, hvordan han løser problemet? Han er meget velkommen til at kontakte os på vores ForældreTelefon på 35 55 55 57.

Hvis du har lyst til det, kan du evt. bruge svaret her til at åbne op for snakken med din far. Du er også altid meget velkommen til at ringe til os, hvis situationen går mere i hårdknude for jer, eller du bare har brug for at tale mere med os.

De kærligste hilsner, BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.