Min far truer mig, med at slå

Hej Børnetelefon.

Jeg er en pige på 16 år som er på vej ud af folkeskolen, med en diagnose der hedder Asbergers syndrom.
Jeg har problemer med at når mine mindre søstre irritere mig at jeg så reagere med vold ved at slå dem. Jeg kan ikke selv styre det og jeg kan ikke lide at skade dem, men det sker kun vis jeg har haft nogle hårde dage eller vis jeg er stresset.

Min (vores) far har truet med at give mig en lussing vis det er jeg gør det igen, jeg har ingen onde hændsigter. Jeg får selv meget dårligt samvittighed og begynder at gøre skade på mig for at rette op på at jeg har slået en at dem. Jeg vil ikke være her hjemme, og jeg vil hælder ikke være ude i offentligheden.

Hvad skal jeg gøre?

hilsen hende der har problemer med at være voldelig, vis far truer sin datter

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg kan godt forstå, det er en svær situation, du står i, og at du bliver bange. Og jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at være nogle steder, når du har det sådan. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.

Jeg kan høre, du er en ansvarlig pige, der ikke har lyst til at genere nogen. Jeg kan godt høre, du ikke har onde hensigter og at det betyder meget for dig, at I ikke er uvenner derhjemme. Jeg kan godt forstå, du får dårlig samvittighed, når skænderierne løber løbsk derhjemme og din far truer dig. Men det er ikke din skyld.

Voksne må aldrig slå børn. Voksne må heller ikke true børn. Det står faktisk i loven. Det er de voksne, der er har ansvar for at hjælpe børn med deres konflikter på en ordentlig måde.

Jeg tænker på om din far ved, at du slår, når dine søstre ikke vil stoppe med at irritere dig? Mon du allerede har prøvet at sige det til ham?

Jeg kan forestille mig, at når du har Aspergers Syndrom, så har du nogle gange brug for, at dem omkring dig, hjælper dig i nogle situationer – fx når du bliver vred, stresset, usikker, ikke ved hvad du skal gøre osv?

Jeg ved, at andre med Aspergers Syndrom har brug for hjælp til at falde til ro, hvis de bliver meget vrede. De har også brug for, at dem omkring dem giver dem ekstra fred og ro, især hvis de er stressede. Mon du også har det sådan?

Det lyder ikke som om din familie kan finde ud af det lige nu? Jeg tænker, det er vigtigt, at din familie finder ud af, hvordan de hjælper dig i de situationer, hvor du bliver vred. Det er også vigtigt, at de ved hvordan, de kan undgå de situationer.

Derfor synes jeg, at det der kunne være en ide at:

1.Din far (og din mor, hvis hun også bor sammen med jer) snakker med dine søstre om, at de ikke skal irritere dig så meget. De skal vide, hvornår de skal stoppe. Hvis de ikke kan stoppe, så skal dine forældre, hjælpe dem med at stoppe, så du kan få fred.

2.Du kan tænke over, hvad der kunne hjælpe dig, de gange hvor du bliver så vred, at du får lyst til at slå. Mon du har et værelse du kan gå ind på og være i fred? Måske du kan gå derind og lukke døren? Måske slå i en pude i stedet?

Måske kan du gøre det allerede når du kan mærke, at dine søstre begynder at irritere dig? Gå ind og se en film, læse en bog eller noget andet? Måske du kan bede din familie hjælpe dig med det?

3.Du finder en voksen, der kan hjælpe dig. Måske din far vil lytte til dig? Eller måske en anden voksen kan snakke med din far? Mon du har mod på at snakke med din far om det? Eller måske du hellere vil snakke med en anden voksen? Måske en anden fra din familie eller en sød lærer?

Det er vigtigt, du får hjælp af en voksen til at tackle konflikterne derhjemme. Du skal ikke blive truet til at stoppe med at slå. Du skal hjælpes, så du ikke kommer i en situation, hvor du bliver så vred. Og dine søstre skal hjælpes til ikke at irritere dig så meget, at du bliver vred.

Hvis din far ikke ved hvordan, er han velkommen til at ringe til vores ForældreTelefon på tlf. 35555557.

Jeg ved, at andre børn synes, det hjælper at vise det brev, de har skrevet til brevkassen og vores svar, når de skal snakke med en voksen. Måske det også kunne hjælpe dig?

Jeg håber, du får snakket med din far eller en anden voksen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.