Brev
Min far har mistet sit job
Min far mistede sit job for godt et halvt år siden.
han har altid været en god far men her på det seneste er det bare gået ned ad bakke.
da han mistede jobbet arbejdede han meget på at få et nyt, det gør han stadig bare ikke lige så meget.
han sidder bare og ser film hele tiden.
når min mor ikke er hjemme er han ekstra træls fx. når vi skal have aftensmad så køber han enten noget hurtigt som en frysepizza eller også siger han at vi selv må finde på noget aftensmad. nogle gange laver han dog mad. når min mor er hjemme så laver han gerne aftensmad. han er altid mindre træls når min mor er hjemme.
jeg spiller tit og det er min far ikke glad for. han siger at jeg skal komme ud af “hulen” og være mere social. problemet er bare at jeg gider ikke have min venner med hjem hvor de kan se min far i sådanne tilstand.
han har også et problem med alkohol især øl og vin. han gider dog ikke at indrømme det selv men jeg ved at han har det. han kan nemt på en aften drikke en helt flaske rødvin mens han ser en film.
Jeg har en søster men hun er tit hjemme ved kæresten. lige for tiden er der eksamner, så min søster og jeg læser på livet løs.
jeg er også igang med at tage kørekort så jeg er ret presset. hver gang jeg tager en pause og spiller lidt kommer min far og ævler løs om at jeg skal prioritere min tid bedre.
han er frivillig hos et sted men han er ikke så tit derhenne.
forleden gjorde han noget jeg aldrig troede skulle ske. han slog mig.
min mor var på arbejde og min søster havde sin kæreste på besøg. vi sad udenfor. Min far havde lavet mad for en gangs skyld. der stod nogle øl på bordet til min far, min søsters kæreste og mig.
jeg ville åbne den på borkanten og jeg spurgte min far om jeg måtte så jeg gjorde det. lige da jeg gjorde det slog min far mig i baghovedet med en flad hånd, uden nogen forklaring bagefter.
det jeg frygter mest er at mine forældre ender i en skilsmisse. jeg kender mange og har en del familie som har været ude i en skilsmisse. jeg vil bare ikke have at det sker hos os.
når min mor. søster og jeg snakker om min far har jeg det altid dårligt over at vi rotter os sammen mod ham. jeg prøver at forsvarer ham men det skal jeg ikke ifølge dem.
hjælp mig, hvad skal jeg gøre??
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år,
Tak for dit brev, som meget flot beskriver, hvordan det er hjemme i din familie lige nu. Jeg kan forstå, at du har brug for hjælp. Din familie er heldig at have en søn og en bror som dig, der bekymrer sig for, at alle har det godt. Men det er også hårdt, at være den som passer godt på alle de andre i familien, så det er godt du har skrevet til os. Jeg håber, vi kan blive en hjælp for dig og din familie.
Jeg læser dit brev, som at det hele er kørt langsomt skævt, efter din far mistede sit job. Som du sikkert ved, er det meget hårdt at miste et job og gå hjemme. Det kan være svært bare at finde motivationen til at lave mad, selvom man har hele dagen, præcis som du oplever lige nu.  Men når det så er sagt, så er det ikke dit ansvar, at din far får et job. Din far skal have hjælp af en voksen, som kan hjælpe ham med at få lagt en plan for hans dage, uger og fremtid.
Det er rigtig hårdt for hele familien, når et familiemedlem bliver ramt, som din far er blevet. Det rammer hele familien og kan tit være meget hårdt at stå ved siden af og se, hvordan det hele forandrer sig til det værre. Det er dejligt at læse, at din far får lidt mere ro på sig, når din mor kommer hjem.
Kunne du mon snakke med din mor om, hvordan du oplever alt det, du ser ved din far, og hvordan det føles for dig at være hjemme med og uden venner? Det kan også være, at du har en faster eller en bedsteforælder, som du har tillid til og taler godt med?
Det er vigtigt, at din mor ved besked om, hvordan du har det, så hun har en chance for at se, hvor slemt det står til med din far og dermed bedre kan hjælpe. Måske kunne det være en ide, at du sammen med din søster tog snakken med din mor. Tit er det sådan, at man som barn kan forsøge at fortrænge de ting, der sker i hjemmet. F.eks. din fars alkoholindtag, som du beskriver og hans måde at forvalte dagen på med tv. Det er ikke rart at gå med sådanne oplevelser alene, og det er derfor vigtigt at få sat ord på alt dette sammen med en person, man stoler på.
Du beskriver, hvordan din far har slået dig med flad hånd i baghovedet. Det er bare ikke i orden, og det må han slet ikke - heller ikke selvom du åbnede en øl på bordkanten. Jeg kan godt forstå, at det gør dig utryg, og jeg kan også godt forstå, at det er svært for dig at råbe op om det, hvis du føler, at I rotter jer sammen mod din far, når han er den svage. Men da må jeg bare sige, at du skal holde fast i dit mod til at bede om hjælp, for det har din far brug for, så jeres familie kan blive et rart sted at være for alle.
Det kan aldrig blive din skyld, at din far har det, som han har det, og du er nu på vej til at hjælpe dig selv og ham ved at få sat ord på alle de forhold, der bestemt ikke er rimelige hjemme hos dig lige nu.
Jeg håber, du kan finde lidt mere mod til, sammen med din søster, at få snakket med din mor om, hvordan I fremadrettet kan hjælpe hinanden gennem den her svære periode.
Hvis det hele er for uoverskueligt for dig, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder en voksen klar til at snakke med dig. Det er gratis, og du kan være helt anonym.
De bedste hilsner
BørneTelefonen