Min far er… Psykopat

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år

Jeg kan godt forstå, at det var svært for dig at læse de ting om din far. Det må have været hårdt at finde ud af det på den måde. Jeg bliver også bekymret for dig, når du fortæller om episoden i bilen med din far. Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes, det var ubehageligt.

Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du ikke har lyst til at se ham mere. Mon det er en følelse, du har lige nu, hvor du er vred på ham og bange efter det, der er sket? Eller tænker du, at det vil være bedst for dig, slet ikke at se ham mere?

Det er faktisk sådan, at loven siger, at du har ret til at fortælle kommunen, hvis du ikke længere har lyst til at se din far. Selvom du ikke selv kan bestemme, skal de altså lytte til din mening.

Det kan også være, at du ikke har lyst til at se din far så meget fremover? Når du er fyldt 10 år, har du det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre, hvor de taler om, hvor du skal bo. Hvis du derfor ikke har det godt med den ordning, der blev lavet, da dine forældre blev skilt, kan du altså bede Statsforvaltningen om at indkalde til et nyt møde, så ordningen kan ændres.
Hvis du tænker, det er en god ide, kan din mor måske hjælpe dig med at kontakte Statsforvaltningen?

Jeg kan godt forstå, at din fars sygdomme sætter gang i mange spørgsmål hos dig. Og jeg kan også godt forstå, at du ikke vil ”blive ligesom ham”. Når du skriver sådan, så tænker du måske på, om du får de samme sygdomme som ham?

Det tror jeg ikke, du skal være bange for. Selvom din far har de sygdomme, så behøver du ikke have arvet dem. Og selvom man har arvet nogle gener, udvikler sygdommen sig ikke nødvendigvis. Det handler nemlig også om, hvordan man lever sit liv, og hvad man bliver udsat for.
Og så er det sådan, at selvom fx skizofreni er en alvorlig sygdom, så er der gode muligheder for at leve et normalt og godt liv, hvis man får den rigtige behandling.

Det lyder som om, du har et godt forhold til din mor. Jeg tænker på, om din mor ved, at du læste det papir med din fars sygdomme? Jeg tror nemlig, at det er rigtig vigtigt, at I snakker sammen om, hvad det er for nogle sygdomme, din far har, og hvad det betyder. Måske kunne du også have brug for at tale med din far om det? Vil din mor så kunne hjælpe dig med det? Det kan også være, det er rart at tale med en helt anden voksen, fx. sundhedsplejersken på din skole?

Hvis du vil vide mere om psykisk sygdom, kan du læse mere på www.tabu.dk. Du kan måske læse mere om det sammen med din mor?

Hvis din mor har brug for at snakke med andre voksne, kan hun ringe til ForældreTelefonen på 3555557, her kan hun snakke med en anden voksen om, hvordan hun bedst hjælper dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

De kærligste hilsner og knus fra Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.