Brev
Min far er min mor utro
Hej brevkasse!
Jeg er en glad pige på 11 år, jeg er virkelig nysgerrig efter alt. Jeg har en far der har 2 jobs og arbejder meget & når han så kommer hjem er han på mobil & iPad. Så han bruger ikke tiden på mig & min mor & søster.
Han tager altid mig & min families iPad med ud på toiletet & en dag ville jeg finde ud af hvad han lavede & fandt ud af at han så porno & ornanede. Det gjorde mig overrasket & ked af det, jeg ved ikke helt hvorfor.
Men en dag kom jeg til at gå ind på ipadens beskeder som min far har skrevet & ser han skriver med andre piger hvornår de skal mødes og have sex, min far lyver over for min mor og siger at han skal besøge en ven.
Jeg er den eneste der ved det & jeg ved ikke om jeg skal fortælle min mor det, men jeg tør ikke.
Kh en ked af det pige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej ked af det pige
Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Det er ikke rart, at opdage ting om sine forældre, man helst ikke vil vide.
Det lyder som om, at dig, din søster og mor har et godt forhold til hinanden. Det, du har opdaget om din far, tror jeg du bliver nødt til at fortælle til nogen. Det er alt for meget for dig at gå alene med. At vide noget, som ingen andre ved, er meget hårdt og svært at holde for sig selv.
Jeg kan godt forstå, at du ikke er vild med at fortælle det til din mor. Mange børn er bange for, hvad der vil ske med deres familie, hvis de fortæller, at en af deres forældre er den anden utro. Men det er ikke børnenes ansvar - det er altid de voksnes. Så jeg tænker, at du nok alligevel skal prøve at fortælle din mor det. Selvom hun måske også vil blive ked af det, vil hun samtidig blive glad for at vide det.
Måske kunne du starte med at fortælle det til en anden voksen, som du er tryg ved? Det kan være en moster, en nabo, en lærer eller en pædagog. Hvis din søster er ældre end dig, kan du fortælle hende det, og så kan I sammen tale med en voksen. Eller måske har du en god veninde, som du kan fortælle det til.
Herefter er det noget, som dine forældre skal tage sig af sammen. Hvis du har flere tanker eller spørgsmål, som du gerne vil dele med nogen, kan du også chatte eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.
De bedste tanker fra BørneTelefonen