Brev
Min bror krænker mig
Kære Brevkasse.
Min bror på 20 krænker mig. Jeg har sagt det til min mor og far men de siger bare, særligt min mor, at jeg er sart og de hjælper mig ikke. Vi har haft nogle på besøg fra Kommunen, fordi min mor sagde, at jeg var “familiens problem”. Men jeg måtte ikke tale med de to socialrådgivere alene.
Min bror er voldelig, slår os og truer mig ofte med at “smadre dig og brække nakken på dig”. Han truer også med at slå mig ihjel. Min mor især forsvarer det og siger: “Hvad har du sagt til ham som gør at han er sådan”! Det vil sige at jeg får skylden! Min bror har tilbudt mig penge for at se mig nøgen! Jeg gik min vej! Han har så fundet på, at liste ned i kælderen, hvor vi går i bad hjemme hos os. Der er intet badeforhæng og ingen nøgler i huset, dem har min mor fjernet.Men der er huller i nogle mursten, så min bror står og kigger på mig medens jeg bader. Og så lister han op ad trappen. Jeg har som sagt fortalt det til min mor men hun hjælper mig ikke. Min bror (og mor) omtaler også min krop meget nedladende, siger at jeg er “grim”, min mor siger mine bryster er “tarvelige” og min bror kalder mig “det”.
Jeg må heller ikke bruge ret meget toiletpapir. Min mor fjerner det og lægger to ark, og når jeg har menstruation så er det et problem. Min mor “definerer” hvordan jeg skal reagere på disse her ting og jeg bliver altid “dømt ude” lige meget om jeg pænt siger, at de gør mig ked af det! Min far er enig! Min bror har også låst mig selv og ham inde på toilettet, hvor han tvang mig til at smage på hans afføring. Igen gik jeg til min mor som slet ikke hørte på det, sagde: “Det har du nok selv været ude om” uden at høre til ende hvad det drejede sig om!
Jeg skamme mig helt vildt over at skrive de her ting. Jeg har også prøvet at skrive til noget familien, at jeg bliver truet, men de tror ikke på mig. Jeg har været hos en lærer som også afviste, fordi hun kender min mor!
Jeg er evigt angst for min bror! Han fylder alt for meget og han styrer hjemmet med vold og trusler. Jeg mener han er syg men det afviser begge mine forældre. til gængæld kalder de mig “politimanden” fordi jeg italesætter de her ting og siger at jeg er “en ond lillesøster der vil have sendt sin bror væk”.
Jeg har det meget dårligt og er meget bange. Jeg tror der er noget galt med min mor siden hun slet ikke forstår hvor skadeligt alt dette er for mig.
Jeg lever ikke, jeg overlever!
hilsen
Den krænkede pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tusind tak for dit meget modige og ærlige brev, hvor du fortæller om de krænkelser og de svigt, som du bliver udsat for i din familie. Hvor er det godt, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få noget hjælp til at få stoppet de krænkelser. Jeg kan godt forstå, at de gør dig både utryg og bange.
Først vil jeg bare gerne sige til dig, at du ikke har noget som helst at skamme dig over. Du er utrolig god til at sætte ord på dine følelser, og det er virkelig flot. Det, du bliver udsat for, er på ingen måde okay, og du skal have noget hjælp til at få det stoppet.
Jeg er ked af at høre, at du ikke er blevet lyttet til, hverken af din mor eller af din lærer. Det er så flot, at du har forsøgt at gribe ud efter deres hjælp. Nogle gange kan det være sådan, og det er ikke okay. Du har ret til at få hjælp af nogle voksne tæt på dig.
Det kan være virkelig svært at skulle tage den kontakt igen, men dit brev fortæller mig også, at du er klar til at få den hjælp. Det er så vigtigt, at du får talt med nogen om det, som kan hjælpe dig.
Du fortæller, at den lærer som du har henvendt dig til, kender din mor. Er der mon en anden lærer på din skole, som du kan være tryg ved, og som ikke har det samme forhold til dine forældre? Eller måske er der en anden voksen omkring dig, som du oplever at kunne være tryg ved? Det kan være en god idé at vise ham eller hende dit brev, hvor du så flot har sat ord på, hvordan det er at være dig.
Jeg vil også meget gerne fortælle dig om vores bisidderordning. Vores bisiddere er nogle voksne, som du kan stole på. Det er nogle voksne, som ser tingene fra dit perspektiv. De kan hjælpe dig med at få kontakt til kommunen igen og til at få et overblik over dine rettigheder og muligheder. Du kan se, hvordan du kan kontakte vores bisiddere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Når du skal tage den kontakt, kan det være rart at have en god ven ved din side, som kan hjælpe dig og støtte dig. Du kan også bruge dit brev her, som en støtte til at få sagt de svære ting.
Du lyder som en utrolig stærk pige, som kæmper for at overleve, også når der er så mange ting, som gør det svært. Det er så sejt. Der findes en telefonrådgivning for børn og unge, som bliver udsat for vold og krænkelser. Det er også anonymt, og du kan ringe mandag - onsdag mellem kl. 9.30 og 15.00, torsdag mellem kl. 9.30 og 18.00, og fredag mellem kl. 9.30 og 13.00 på 20 77 11 20.
Du kan læse lidt mere om rådgivningen her: http://www.socialstyrelsen.dk/siso/om-siso/konsulentbistand/telefonradgivning-til-born-og-unge.
Jeg håber, at mit svar vil give dig modet til at tage det næste skridt mod den hjælp, som du har ret til og brug for, så du kan få det godt igen.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl 11-23. Rådgiverne på BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at få kontakt til bisidderne.
De kærligste kram og tanker fra BørneTelefonen