Brev
Min bedste veninde er syg
Min bedste veninde siden 0. Klasse er syg med anoraksi.
Vi gik til boksning sammen for to år siden, hun begyndte at tage træningen meget alvorligt, hun gad ikke have slik eller kage, spiste ikke morgenmad og sådan noget, så jeg fik det på fornemmelsen… Jeg fik det at vide i påskeferien for et år siden, hun havde fået konstateret spiseforstyrrelser.
Lægerne mente ikke det var så slemt og tog det ikke særlig alvorligt, men indså lige pludselig at det var slemt og hun blev straks indlagt… Jeg var den eneste af hendes veninder der vidste det, og gik med det selv i lang tid, indtil en anden veninde også fik det at vide, og så hendes klasse, og så bredte det sig bare. Hun kom på sygehuset og fik hjælp, hun blev tvunget med at få en sonde i hvis ikke hun spiste.
Jeg besøgte hende en dag da hun var på hospitalet, og hun måtte ikke træde ud af sengen andet end en time om dagen. Da hun kom på sygehuset så jeg hende aldrig, jo en time da hun var hjemme i en weekend.
Hun blev flyttet til et andet sted så der kun var 30 min. Kørsel til skolen, hun måtte gå i skole de fire første timer af dagen og så skulle hun tilbage til hjemmet, sådan gik det i lang tid indtil hun pludselig ikke var der mere, vi fik ikke noget at vide, selvom min mor kimede hendes mor ned. Indtil en dag hvor jeg mødte hendes mor, og hun sagde at hun var blevet indlagt på sygehuset, hun havde tabt 9 kilo!
I sidste sommerferie skulle hun hjem fordi de kun havde plads til fem, de fem der havde det værst (personalet skulle holde ferie), og det var selvfølgelig ikke hende der havde det værst… Men en uge inden sommerferien meddelte de at hun skulle blive der hele sommerferien, hun var en af de fem på hele sygehuset der havde det værst…
Jeg har læst at man skal blive ved med at holde kontakten, det før vi også, og hendes mor siger at hun synes det er rart at jeg skriver, men jeg må ikke besøge hende, hun har det for slemt,
jeg må ikke skrive hvad jeg virkelig føler, det må jo ikke have noget at gøre med mad! Og jeg vil bare gerne fortælle hende at hun SKAL spise selvom jeg ved at hun bliver sur på mig så og at det ikke vil hjælpe.. Men jeg fatter bare ikke den sygdom!
Nogle gange er jeg nærmest sur på hende fordi hun altid har været en klog pige, og jeg kan ikke forstå hvordan det blev sådan! Jeg savner hende, og jeg har før drømt at hun sidder overfor mig og æder sig mæt, jeg blev så lykkelig! Og så er jeg vågnet op for at se at det hele bare har været en drøm.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere, jeg troede måske i starten at hun ville komme tilbage hurtigt og alt vil blive normalt men jeg ved ikke hvad jeg tror mere. Jeg ved ikke om det også er derfor jeg græder over ingenting nogle gang, jeg går jo i 8. Klasse!
Det er som om det største mareridt er blevet til virkelighed, og jeg vågner aldrig op..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev, som er fyldt med kærlighed til din veninde. Du er omsorgsfuld og loyal, og din veninde er meget heldig, fordi hun har dig i sit liv.
Det virker som om, at du gør alt det, du kan gøre. Der er ingen tvivl om, at du er, og har været, rigtig stærk, når du har støttet og været der for din veninde så længe. Jeg er sikker på, at det har hjulpet hende at have dig. Du har gjort det bedste, nogen kunne gøre, for din veninde.
Det kan være svært at forstå, hvorfor en person, der lider af anoreksi, ikke ”bare” kan spise. Men som du allerede ved, hjælper det sjældent at sige sådan til ham/hende. Det kan gøre så ondt at se en, man holder af, have det sådan. Og man kan godt have brug for en lille pause, hvor man får det hele lidt på afstand, og hvor man måske ikke skriver eller taler så meget sammen, som man plejer.
Har du mon har talt med dine forældre (måske din mor), om, hvordan du har det? At du tænker meget på din veninde, og at du bekymrer dig meget om hende? Jeg tror, det vil hjælpe dig at tale med nogen om de ting, du går og tænker på – og de følelser du har omkring din veninde og hendes sygdom. Det kan også være, at du har brug for at være mere sammen med en anden veninde, så du har nogle gode, hyggelige aftaler, hvor du kan tænke på noget andet.
Det kan være, at du allerede taler meget med dine forældre/din mor og er sammen med andre veninder i fritiden? Men måske føler du stadig, at du bør gøre mere for din veninde? Hvis en, man holder af, er syg, kan man godt komme til at føle, at man f.eks. burde hjælpe mere eller besøge personen oftere. Og man kan komme til at få rigtig dårlig samvittighed, hvis man ikke har tænkt på personen i noget tid eller kontaktet ham/hende. Hvis du har det sådan, kan jeg kun sige til dig, at det lyder som om, at du gør alt, hvad du overhovedet kan for at være der for din veninde. Og hun ved garanteret godt, at du er der – og at du holder rigtig meget af hende. Men du kan ikke gøre din veninde rask. Du kan bare lade hende vide, at du er der for hende, at du holder meget af hende, og at du glæder dig til, at hun får det bedre.
Din veninde har dygtige læger og sygeplejersker omkring sig, der skal hjælpe hende med at blive rask. Men det kan tage lang tid, så man må prøve at have tålmodighed og være der for sin veninde i det omfang, man kan, uden selv at blive alt for ked af det. Din veninde ønsker helt sikkert ikke, at du skal gå rundt og bekymre dig og være ked af det, fordi hun er syg.
Derfor er det vigtigt, at du snakker med nogen om, hvordan du har det. For det letter nemlig at dele sine tanker og følelser med nogen, og det er helt naturligt og OK, hvis du også har brug for støtte.
Du er altid velkommen til en snak på BørneTelefonen eller på Chatten, hvis du har brug for at tale med os om det hele.
De kærligste tanker og hilsner
BørneTelefonen