Min bedste veninde er syg

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev, som er fyldt med kærlighed til din veninde. Du er omsorgsfuld og loyal, og din veninde er meget heldig, fordi hun har dig i sit liv.

Det virker som om, at du gør alt det, du kan gøre. Der er ingen tvivl om, at du er, og har været, rigtig stærk, når du har støttet og været der for din veninde så længe. Jeg er sikker på, at det har hjulpet hende at have dig. Du har gjort det bedste, nogen kunne gøre, for din veninde.

Det kan være svært at forstå, hvorfor en person, der lider af anoreksi, ikke ”bare” kan spise. Men som du allerede ved, hjælper det sjældent at sige sådan til ham/hende. Det kan gøre så ondt at se en, man holder af, have det sådan. Og man kan godt have brug for en lille pause, hvor man får det hele lidt på afstand, og hvor man måske ikke skriver eller taler så meget sammen, som man plejer.

Har du mon har talt med dine forældre (måske din mor), om, hvordan du har det? At du tænker meget på din veninde, og at du bekymrer dig meget om hende? Jeg tror, det vil hjælpe dig at tale med nogen om de ting, du går og tænker på – og de følelser du har omkring din veninde og hendes sygdom. Det kan også være, at du har brug for at være mere sammen med en anden veninde, så du har nogle gode, hyggelige aftaler, hvor du kan tænke på noget andet.

Det kan være, at du allerede taler meget med dine forældre/din mor og er sammen med andre veninder i fritiden? Men måske føler du stadig, at du bør gøre mere for din veninde? Hvis en, man holder af, er syg, kan man godt komme til at føle, at man f.eks. burde hjælpe mere eller besøge personen oftere. Og man kan komme til at få rigtig dårlig samvittighed, hvis man ikke har tænkt på personen i noget tid eller kontaktet ham/hende. Hvis du har det sådan, kan jeg kun sige til dig, at det lyder som om, at du gør alt, hvad du overhovedet kan for at være der for din veninde. Og hun ved garanteret godt, at du er der – og at du holder rigtig meget af hende. Men du kan ikke gøre din veninde rask. Du kan bare lade hende vide, at du er der for hende, at du holder meget af hende, og at du glæder dig til, at hun får det bedre.

Din veninde har dygtige læger og sygeplejersker omkring sig, der skal hjælpe hende med at blive rask. Men det kan tage lang tid, så man må prøve at have tålmodighed og være der for sin veninde i det omfang, man kan, uden selv at blive alt for ked af det. Din veninde ønsker helt sikkert ikke, at du skal gå rundt og bekymre dig og være ked af det, fordi hun er syg.

Derfor er det vigtigt, at du snakker med nogen om, hvordan du har det. For det letter nemlig at dele sine tanker og følelser med nogen, og det er helt naturligt og OK, hvis du også har brug for støtte.

Du er altid velkommen til en snak på BørneTelefonen eller på Chatten, hvis du har brug for at tale med os om det hele.

De kærligste tanker og hilsner
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser