Min anoreksi

Jeg er en pige på 13 år som er startet i behandling for anoreksi for en måned siden på center for spiseforstyrrelser …. . Jeg skal tage 13 kilo på og har allerede taget lidt på. Men det er mega hårdt og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg kan bare ikke holde ud at jeg skal tage så meget på jeg bliver vildt tyk mere end jeg er i forvejen!!

Jeg har også selvmordstanker og gør nogen gange skade på mig selv. Jeg har lyst til at give op og stoppe med at spise og tabe mig igen.

Jeg er vildt forvirret og bange og har brug for hjælp.

Hilsen pigen

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år,

Hvor kan jeg godt forstå, at det kan virke skræmmende at skulle tage på i vægt med vilje. Det er så godt, at du har fundet mod til at skrive ind til os. Der er mange unge, med spiseforstyrrelser, som synes det er hårdt at gå igennem behandlingen. Det er helt forståeligt, at det kan være svært i starten. Vidste du godt det?

Jeg tænker, at vi sammen skal finde nogle ting du kan gøre, så du ikke bliver bange og forvirret. Er du mon med på det?

Til en start vil jeg rose dig rigtig meget for, at du er startet i behandling. Det er langt fra alle, som har styrke til at starte på det. Det har du og derfor må du være enormt stærk. Selvom det er svært at skulle tage på (når hovedet vil tabe sig), så er det en vigtig del af behandlingen af din anoreksi. Er det mon noget, som dem på centeret har snakket med dig om, måske din kontaktperson?

Når man har anoreksi, så er det meget typisk, at det er svært skulle tage på i vægt. Det er jo det sygdommen gør ved én. Den fortæller ens hoved, at man er tyk og ser forkert ud. Det tænker jeg, at du allerede ved. Derfor vil det i starten være rigtig svært, når man skal gøre det modsatte. Det er det for de fleste med anoreksi. Derfor er det vigtigt at man har nogle at snakke med undervejs, indtil du selv kan komme ud af tankerne. Har du mon nogle, som du føler du kan snakke med? Mon du har nogen på centeret, som er “dine voksne” og følger dig?

Måske har du skrevet ind til os, fordi du føler, at du ikke har nogle at snakke med de har tanker om. Vi vil altid gerne snakke med dig, men det er nok bedst, hvis du samtidig finder nogle tættere på dig. Det kan være dine forældre, din behandler på centeret, din egen læge eller nogle venner/veninder. Dem skal du bruge, til at fortælle om dine tanker . Også de svære tanker, hvor du kan tænke på selvmord og på at sulte dig selv igen. Det er vigtigt for at blive stærkere. Har du mon mod på at tage fat i en af dem?

Selvom man allerede er i behandling, så er det stadig helt okay at man beder om ekstra samtaler, hvis man har det skidt. Derfor synes jeg, at du sammen med dine forældre skal få lidt ekstra samtaler med dem på centeret. Kunne det være en mulighed? Du skal i hvert fald helst ikke gå med tankerne helt alene.

Man kan også forsøge at snakke med nogle af de andre unge, som er i behandling på Centeret Måske de har nogle ting som de gør, når det hele bliver svært?

I den næste tid, der vil du have gode og dårlige dage. Helt ligesom alle andre. Et godt råd fra mig er, at du på de gode dage skriver nogle gode sætninger ned til dig selv. Det kan fx. være: “Du er god nok, ikke lyt til sygdommen”, “Idag har jeg taget lidt på i vægt, men det ser pænt ud”, “Jeg er stærk og vil gerne være rask”. De sætninger kan du så bruge på de dårlige dage. Måske de vil kunne hjælpe dig med at komme ovenpå igen. Hvad tænker du om det?

Det kan tage lang tid, at komme ud af en spiseforstyrrelse. Når du kommer ud på den anden side, så er jeg tror jeg på, at du vil føle dig endnu stærkere og gladere. Hvis du har brug for flere værktøjer til at håndtere de dårlige og svære dage, så må du endelig skrive ind til os igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser