Brev
Meget bange
Hej BB.
Tak fordi at i findes jeg har haft meget glæde af jer.
Men nu til mit problem. Jeg er meget bange hver dag faktisk for at der sker min familie noget. Hver gang mine forældre kører på arbejde begynder det. Jeg bliver nødt til at ringe til dem ret tit og det er ikke altid at de tager den da de har ret travlt. Jeg græder tit fordi at jeg bliver bange for at der er sket dem noget.
Jeg kan få de vildeste tanker engang var jeg næsten helt sikkert på at en af dem var blevet kidnappet. Men selvfølgelig er der aldrig sket noget jeg er bare bange og får nogle gangs mareridt.
Jeg har snakket med min mor om at jeg tit savner hende. Men hun siger at jeg bare skal trække vejret og ikke savne hende for meget. Men det kan jeg bare ikke rigtigt.
Hvad skal jeg gøre hjælp mig?
Hilsen en bange pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du har det svært med dine tanker lige nu, det er hårdt hele tiden at være bange for, at der sker, dem man holder af, noget.
Først vil jeg sige dig stor tak for din ros til Brevkassen. Det varmer meget at høre, du har haft glæde af os.
Det er dejligt at læse, du har talt med din mor om dine tanker. Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at din mor og far ved besked om, hvor meget du tænker på dem, og hvor meget dine tanker handler om at miste dem.
Der er mange i din alder, der godt kan have perioder, hvor de bliver bange for at miste deres familie. Man kan sige, det lige pludselig går op for en, at ens forældre ikke er udødelige, og at der kan ske dem noget, ligesom der kan ske andre noget. Forældre er bare sådan nogle, som altid skal være der, når man er ung og barn - de må ikke blive ramt af noget dårligt, men sådan er det jo ikke, og det er måske det, der er ved at gå op for dig.
Det er super flot, at du kan sætte ord på dine tanker, og jeg tænker, at hvis du får snakket med din mor og far igen, og måske viser det brev, du har skrevet til os, så kan I sammen lægge en plan for, hvordan du kan få det bedre med dine tanker.
Måske skal I aftale, at de i en periode hver dag ringer eller sms’er til dig på et fast tidspunkt. Det kan måske give dig tryghed i en periode, hvor du skal øve dig i ikke at tænke alle de tanker, der gør der ked af det. Måske kan det også være en hjælp for dig og din familie, at du får en lille bog, hvor du skriver dine tanker ned, og hvis der så er nogle af dine tanker, du har brug for at snakke om, når dine forældre kommer hjem, har du dem i bogen, og de er kommet ud af dit hoved.
Måske er det noget helt andet, der skal til at for hjælpe dig, men det er ikke i orden, at du skal være alene med alle de tanker. Jeg ved godt, at du har snakket med din mor en gang. Tit skal man fortælle det til sine forældre mere end en gang, så jeg håber, at du kan finde lidt mere mod og få snakket med din mor igen. Måske vil hun forstå, hvor meget det fylder hos dig, hvis du viser hende dit brev her i BørneBrevkassen...
Det er vigtigt, du sammen med din familie finder en løsning for, hvordan du kan komme af med alle dine tanker.
Hvis det hele er for meget for dig, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111, som er et gratis anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Det kan du f.eks. bruge, når du bliver bange i en situation og har brug for at snakke med en voksen? Der er åbent på alle hverdage kl. 11-23 og i weekenden kl. 11-19.
Mange kærlige hilsener, BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.