Maveproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er rigtig vigtigt, at være opmærksom og lytte til sin krop. Hvor er det godt, du gør det. Det er langt fra alle, der kan det.

At have maveproblemer kan skyldes rigtig mange forskellige ting. Det behøver ikke betyde, man har en spiseforstyrrelse. Nogen kan få ondt i maven, fordi de ikke kan tåle så meget brød.  Allergi for nogle madvarer. Andre kan få ondt i maven, når de er nervøse over noget. Du skriver, du spiser masser af aftensmad derhjemme uden problemer. Er der noget i skolen, du synes er svært? Nogen gange kan sådan nogle ting nemlig sætte sig i maven. Der er også mange, der synes det er svært at spise frokost i skolen.

Du skriver, at du har snakket med din far om det. Det kan være I sammen kan sætte jer ned og snakke om, hvilke løsninger der er for dig. I kan måske starte med at finde ud af om der er nogle ting, din mave ikke så godt kan tåle. Det kan være at din læge, der kan finde ud af om der er noget mad eller andet, du ikke kan tåle. Eller måske er der nogen ting i skolen der påvirker dig. Hvis der er noget i skolen, er det en rigtig god idé at snakke med din lærer om, hvordan det kan blive bedre for dig at spise der. Måske er der andre der også har svært ved at spise mad, når de er i skolen. Det er i hvert fald vigtigt, at I får talt om det. Så kan lærerne hjælpe med, at det bliver bedre at spise sammen i skolen.

Jeg håber, du får snakket med din far eller en anden voksen, så I kan finde en løsning sammen. Så du igen kan spise forskellige ting og få god mad, som er godt for dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.