Mange tanker der fylder

Hej Børnetelefonen

Jeg er en pige på 16, som i øjeblikket føler at jeg går rundt med alt for mange tanker om forskellige personlige ting. Det skaber en masse forvirring og det er svært for mig at beskrive præcis hvad jeg føler.
Det bliver (beklageligt vis) et langt brev, men jeg har tænkt mig at fortælle om én ting ad gangen da disse ting simpelthen fylder for meget.

I snart to år har jeg nu skrevet med en fyr som er næsten 4 år ældre end mig selv. Vi blev rigtig gode og tætte venner som nærmest kunne skrive om alt, fx om folk vi var vilde eller havde noget med. Vi var altså bare venner. Men fælles for os begge er at vi ikke længere har forhold til nogen andre på kæresteplan. I virkeligheden har vi måske hele tiden været lidt vilde med hinanden, men har måske bare prøvet at gemme de følelser væk. Dog indrømmede han for et par par måneder siden, at han var vild med mig – og jeg følte det samme. Siden da har vores forhold så ændret sig, da vi er blevet mere kæreste-agtige i den måde vi skriver sammen på. Han har været sammen med mange piger og har meget mere erfaring end jeg har – faktisk har jeg aldrig rigtig haft en kæreste. Vi har ikke mødtes, og jeg er bange for at vi ikke fungerer sammen i virkeligheden. Jeg er også bange for at hvis vi gør, hvordan min familie og venner ville reagere på at jeg var sammen med en som er ældre end mig selv, og så er han meget højere standard end jeg er (synes jeg selv). Alt dét har jeg fortalt ham, men han er overbevist om at jeg er fantastisk, hvilket jo burde føles rart. Jeg føler bare et kæmpe pres. Desuden er han begyndt at spørge om vi er enige om ikke at skulle være sammen med andre – det er han selv holdt op med pga. mig. Jeg tror bare at så længe jeg går rundt med disse bekymringer, har jeg svært ved at beholde følelserne for ham. Desuden er jeg blevet lidt vild med en ung medarbejder (på snart 20 år) på min efterskole, hvilket lyder helt fucked up når han jo nærmest burde betragtes som lærer. Jeg ved at det ville være forkert hvis vi fik et forhold til hinanden der ikke kun var venskabeligt, men havde han ikke arbejdet der tror jeg at vi havde passet utroligt godt sammen. Det plager mig virkelig. Og samtidig føler jeg at jeg ikke er 100% loyal over for ham der er vild med mig, hvilket jeg har den værste samvittighed over. Jeg tror at jeg er meget kræsen i forhold til partnere, så derfor føles denne situation endnu værre. Jeg er ikke interesseret i andre end dem jeg har nævnt, men jeg ved at andre er interesserede i mig. Det er lidt som om jeg med vilje prøver at gøre det besværligt for mig selv, og jeg har en teori om at jeg af en eller anden grund ubevidst tænker at det skal være en kamp at opnå ‘”den eneste ene”. Jeg ved det virkelig ikke. Men samtidig kan jeg jo ikke rigtig vælge hvem jeg får, eller ikke får følelser for.
Jeg har generelt svært ved at lukke folk helt ind, tæt på. Jeg er bange for at såre mig selv, og ikke mindst andre. Det er bare virkelig frustrerende og begrænsende. Jeg ville ønske at jeg kunne ændre på det og bare springe ud i tingene hver gang. Ofte er jeg bare alt for bange for at skulle “falde i springet”, da jeg nok ikke ville vide hvordan jeg skulle komme op igen.

På skolen har jeg fået en del venner, som jeg nu er begyndt at være okay tætte med, uden at jeg deler de her slags tanker med dem, da jeg ikke føler at det er noget jeg kan fortælle til nogen jeg kender. Det lyder nærmest narcissistisk, men jeg er begyndt at føle mig “eftertragtet” – både af ham fyren og så mine venner. Nogle gange giver det en masse selvtillid at så mange gider mig, men samtidig skræmmer det mig da jeg har så svært ved at åbne op, og det gør lidt at jeg “får lyst” til at tage afstand.
I folkeskolen havde jeg det virkelig godt i min klasse, men var heller ikke vant til at være rigtig tæt med nogen. Jeg har været indelukket i mange år, efter mine forældres skilsmisse da jeg var 9. Min far har haft fodlænke på i nogle måneder hvor jeg ikke så meget til ham, efter at have gjort noget ulovligt selvom han på ingen måde er den kriminelle type, men det der skete er svært at tilgive. I dag er vores forhold dog fint, men jeg render jo stadig rundt med dette i bagagen. Min mor har været syg med kræft 2 gange efter skilsmissen. Så der er virkelig ikke noget der har været nemt. Jeg er virkelig bange for at miste alt og alle jeg bare holder den mindste smule af, som jeg tænker er grundet de ting jeg har oplevet. Jeg tror at denne angst er grunden til mange af de bekymringer jeg har. Jeg har gået til psykolog af flere omgange fordi jeg konstant følte mig nedtrykt, men uden at det gjorde nogen rigtig betydning. Sidste år forsøgte jeg igen, og denne gang følte jeg fremskridt da jeg endelig følte nok tillid til en psykolog. Siden da er jeg blevet meget mere åben og social, og det har efterskole virkelig også hjulpet på da man jo er sammen med folk nærmest 24/7. Men selvom jeg har gjort store fremskridt, dukker disse bekymringer alligevel frem. Jeg er bange for at falde tilbage, og derfor følte jeg mig nødsaget til at få mine tanker fortalt til nogen. Det er utroligt rodet, men jeg har prøvet at beskrive mine tanker så godt som muligt og informerende nok uden at skrive tingene til mindste detalje, da det ville blive alt for langt. Jeg overvejer at ringe til jer, da det gennem samtale måske er nemmere at forklare sig og komme ordentligt rundt om tingene – det ved jeg bare ikke helt om jeg har mod på. Jeg håber på måske at kunne få noget hjælp til hvordan jeg skal finde rundt i mine forskellige tanker, problemer og bekymringer. Jeg føler at det er meget komplekse ting jeg skal have hjælp til, så det er forståeligt hvis det kan være svært at finde ud af hvordan man lige skal gribe det an. Men håber alligevel på at høre en andens tanker om de ting der lige nu fylder hos mig.

Vh. Det forvirrede hoved

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er du dog god til at beskrive, hvilke tanker du går rundt med for tiden. Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du prøver at finde ud af, hvad kærlighed er for en størrelse og at det til tider kan være svært at finde hoved og hale i. Derudover gør du dig tanker omkring venskaber og familieliv – og de bekymringer der følger med. Du har gjort dig mange overvejelser om, hvordan du er sammen med andre mennesker. Det ser ud til, at du har arbejdet med at blive mere social og få større tillid til andre mennesker. Det er ikke altid nemt, så det er virkelig flot, at du har brugt så meget tid og energi på det. Og ikke mindst – dejligt at du faktisk føler, at det har virket her på efterskolen især.

Du skriver først og fremmest, at du har skrevet med en fyr som du ikke har mødt og at jeres forhold har ændret sig til at være lidt mere kæresteagtigt i den måde i skriver på. Du skriver, at du føler et stort pres over, at han har mere erfaring end du har og at han skriver, at han er sikker på, at du er fantastisk. Det kan jeg godt forstå, at man kan føle sig lidt presset over. Tror du, at det kunne hjælpe, hvis i mødte hinanden? Sommetider er det nemmere at få et mere realistisk billede af den anden person i virkeligheden. Måske ville du også bedre kunne fornemme om I rent faktisk skal være et par. Hvad tænker du om det?

Du skriver ikke om I fx. har set hinanden over webcam eller noget andet, og derfor er jeg også nødt til at se på situationen ud fra et forsigtighedsprincip. Det skal forstås på den måde, at man jo aldrig kan være 100% sikker på, om en man har talt med digitalt over noget tid rent faktisk er den person, som vedkommende giver udtryk for. Derfor vil jeg også gøre det meget klart for dig, at hvis du beslutter dig for at mødes med ham, så gør det på en sikker måde. Dvs. et offentligt sted og allerbedst i selskab fra en veninde.

Det kan være svært at finde ud af om man er forelsket eller det bare er en slags spænding der er forbundet med en person, som gør at man får sommerfugle i maven. Du skriver, at det er som om, du tænker, at det skal være en kamp at finde den eneste ene. Måske kan det hjælpe, hvis du ikke tænker det som ‘den eneste ene’. Jeg skriver sådan, fordi jeg tænker, at det måske godt kan give et pres på en, hvis man tænker, at der primært findes én, der er den rigtige. Hvis nu man i stedet mærker efter om man er glad for en person og prøver at finde ud af, om man vil være et godt par lige nu, så er det måske nemmere end at forestille sig resten af ens liv sammen. Tror du, at den tankegang kan give mening for dig?

Man kan sagtens være forelsket i flere på en gang og som du selv skriver, så bestemmer man jo ikke selv hvem man bliver forelsket i. Du behøver ikke gå rundt med dårlig samvittighed over, at du har et godt øje til ungmedarbejderen på din efterskole. Men som du selv skriver, er han ansat på skolen, så han må, set ud fra lovgivningen, ikke gengælde dine følelser, så længe du går på skolen.

Den dårlige samvittighed fortæller mig først og fremmest, at du er enormt betænksom og bekymrer dig om andres følelser. Og det er jo en virkelig god egenskab at have. Men som jeg ser det, så handler det for dig om lige nu, at finde ud af hvad der vil være rigtigt for dig. Og måske forsøge at lægge andres behov og ønsker til side. Derfor tænker jeg faktisk også, at den dårlige samvittighed nok først forsvinder, når du har fået taget endelig stilling til, om dig og den fyr du skriver med, rent faktisk skal være kærester eller ej. Ved at aftale at I ikke er sammen med andre kan man sige, at I måske er nået til en slags “point of no return”. Ikke at I ikke kan gøre tilbage til bare at være venner, for det kan I måske godt. Man I nok nået til et punkt, hvor I er nødt til at tage snakken og tage stilling derud fra. Hvad mon du tænker om det? Føles det rigtigt?

Du skriver, at du har fået en del venner på efterskolen og at det både giver dig selvtillid, men også skræmmer dig og giver dig lyst til at tage afstand til dem. Jeg ved, at rigtig mange har svært ved at have fuldstændig tillid til andre mennesker og det kan godt være skræmmende at turde stole på relationerne. Hvis man først har tillid til andre, så kan det give en helt masse gode ting og en stor fortrolighed, som kan være rar, hvis man har brug for nogen at snakke med. Samtidig kræver det, at man tør ”tage springet”, som du skriver. For kærlighedens og venskabets pris er desværre sårbarhed. Du har været rigtig god til at sætte ord på dine tanker og jeg tror, at du kan bruge det til at snakke med dine venner og turde blive tættere med dem.

Du skriver, at dine forældres skilsmisse, din fars fodlænke og din mors sygdom har givet dig en masse tanker og en ”bagage”. Det kan jeg godt forstå og derfor er det rigtig godt, at du ad flere omgange har gået til psykolog og snakket med nogen om det. Selvom det er noget tid siden og man har snakket med en psykolog om det, så kan det godt fylde noget stadigvæk. Måske nogle gange mere end andre. Især fordi den del af dine erfaringer fra tidligere i livet helt naturligt lægger sig som mønstre inde i dig. Det sker for os allesammen. At du så har taget dig selv alvorligt og arbejdet med netop de tanker og bekymringer, vidner jo om et kæmpe mod og en viljestyrke, som du kan bruge på en god måde også fremadrettet.

Jeg tænker på om du mon snakker med nogen om de tanker i dag? Måske kunne du snakke med din mor om det? Eller måske en voksen fra efterskolen? Jeg spørger, fordi det kan hjælpe at have en man kan snakke med de tanker om og lette hjertet til. Og fordi din mor vil have allerbedst mulighed for at støtte dig videre frem, hvis hun ved, at der stadig er en del bekymringer der fylder for dig. Det kan også være, at det vil være godt at genoptage forløbet med den psykolog, du har tillid til. Bare for en periode. Der sker jo mange ting og forandringer i dit liv lige nu ift. skole, venskaber og kærlighed. Og det vil altid være godt at genoptage arbejdet med dig selv i sådanne perioder.

Du har været så god til at sætte ord på dine tanker her. Så den evne tror jeg, du skal bruge til at opbygge en endnu større tillid til dine venner på efterskolen. Se om du kan bruge din viljestyrke til at åbne op for en, du føler dig nogenlunde tryg ved. Det kan føles som at tage en chance eller et “spring”, men ved at gøre det, vil du lære endnu mere om dig selv og hvad du har brug for, tror jeg.

Du skriver, at du har overvejet at ringe ind til os, da det måske vil være nemmere at komme hele vejen rundt om det hele. Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111. Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du får en god tid på efterskolen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.