Mærkelig lunge?

Hej!
Jeg har nogle gange lidt ondt i min lunger når jeg fx skal til at sove eller når jeg lige er stået op syndes det er meget mærkeligt og er bange for der er noget galt med min lunge fordi den kan godt stikke lidt og nogle gange så gør det lidt meget ondt og er bange for at gå til læge eller lungekræft

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Jeg kan godt forstå, at du kan blive bange, når du mærker det stikker i lungerne. Det er heller ikke rart at gå og være bange eller bekymret for, hvad det kan være.

Måske kunne du sige det til dine forældre, en god lærer eller sundhedsplejersken på skolen. Så de ved, at det stikker og hjælpe dig med, hvorfor det stikker.

Det kan være en ide at en af dine forældre ringer og får en snak med lægen om det. Lægen ved mere om det.

Måske skal der lige lyttes lidt på lungerne, så man ved, at der ikke er noget galt med lungerne.

Jeg håber, at du får mod på at snakke eller skrive det til en af dine forældre, så de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor det stikker.

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, så er vi klar til at lytte og hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.