Måske har jeg Angst

Hej BørneTelefonen.

Jeg er en pige på 13 år som har det svært for tiden. Jeg tror at jeg har angst, men er slet ikke sikker.

Jeg er bange for at få et dårligt liv, og det er så slemt at jeg ikke orker at gøre mange ting. Fx. Mine lektier, pligter, børste tænder og mange andre ting. Ofte har jeg svært ved at stå op om morgenen, og kan ikke overskue at gå ned til bussen. Jeg spiser ikke så meget, da jeg bare ikke har lyst til mad for tiden så jeg tager kun en müeslibar og et æble med i skole, men jeg spiser det ikke.

Jeg kan heller ikke overskue at være sammen med venner, og kan ikke finde mit gode humør frem som jeg tidligere har haft. Jeg har svært ved at være glad på andres vegne, og jeg bliver sur på mig selv over at jeg ikke er den gamle mig som smilede, grinte og var glad.

Jeg har kun sagt det til min veninde som har angst, og hun foreslog at jeg kunne prøve at skrive til jer. Jeg føler mig ofte nervøs og begynder at svede og mit hjerte banker hurtigt. Jeg har meget let til at gå i panik over de mindste ting, og ved generelt bare ikke hvad der foregår inde i mit hoved for tiden. Jeg bekymrer mig om de mindste ting, og er virkelig bange for at få et dårligt liv. Om aften bliver jeg ofte rigtig ked af det, for føler ikke at jeg er noget værd og er virkelig bange for at jeg skal have det sådan her i lang tid for det er bare ikke rart.

Jeg prøvede at undersøge det lidt nærmere så jeg tog nogle tests på nettet og de viste at jeg viser tydelige tegn på angst. Men er det at have angst hvis jeg er bange for at få et dårligt liv ?

Håber ikke at det var en alt for lang besked, men ser frem til at I svarer.

Kærlig hilsen en forvirret pige 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Det er så fint, at din veninde har foreslået dig at skrive til BørneTelefonen. Du har skrevet meget grundigt om din situation. Dit brev er ikke for langt, men fortæller fint om, hvordan du har det.

Rigtig mange børn og unge oplever at have angst i perioder – faktisk de allerfleste. Angst bliver først til en sygdom, når man slet ikke kan have en almindelig dagligdag uden at angsten forstyrrer. Jeg ved ikke, hvordan din venindes angst kommer til udtryk, men det er sandsynligvis noget andet end det, du oplever.
Du skriver, at du har svært ved at gøre de helt almindelig ting, som du plejer, og at du er bange for at få et dårligt liv. Du skriver også, at du har taget nogle tests på nettet. Du er kommet i en situation, hvor du tænker rigtig meget på, at du måske har angst, så du skal have noget hjælp til at få snakket om det.

Du har en alder, hvor der sker rigtig meget med både kroppen og psyken, og det er helt almindeligt, når man er 13 år. Det kan opleves rigtig voldsomt, fordi man ofte slet ikke kan kende sig selv. Du er så også i den situation, at du har en veninde, der har angst. Så kan det nemt gå sådan, at man kommer til at sammenligne, og det gør det bare endnu mere vigtigt, at få snakket med en voksen om, hvordan du har det.

Jeg ved ikke, om du har andre veninder eller fritidsinteresser, men jeg vil tro, at det vil være rigtig godt for dig, hvis du også kan bruge noget tid sammen med nogle andre piger på din egen alder. Det kan måske være med til at rykke dine tanker lidt væk fra at kredse så meget om angstfølelsen. Giver det mon mening for dig?

Det er bedst ikke at tage tests på nettet, når man er alene. Hvis du vil gøre det, er det vigtigt, at du gør det sammen med en voksen, så du kan få hjælp til at finde en test, der passer til dig. Ellers kan der meget nemt ske det, at man får endnu flere bekymrede tanker og næsten føler mere angst efter man har taget sådan en test. Mon du kan følge mig i det?

Hvis du gerne vil læse lidt om angst og utryghed, så har vi lavet en temaside om det. Den tænker jeg måske du vil synes er god at kigge på. Du kan finde den her: Bange, utryg, angst. Her kan du også finde nogle gode råd til hvad du kan gøre, når du føler dig bange osv.

Jeg synes, du skal få snakket med din lærer og med skolens sundhedsplejerske om, at du har det svært lige nu.
Måske kan du allerførst snakke med dine forældre, så de også kan hjælpe med, at du får den rigtige hjælp til at komme videre.

Jeg håber, at du snarest får talt med dine forældre, din lærer og sundhedsplejersken om, hvordan du har det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.