Brev

Måske har jeg Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Det er så fint, at din veninde har foreslået dig at skrive til BørneTelefonen. Du har skrevet meget grundigt om din situation. Dit brev er ikke for langt, men fortæller fint om, hvordan du har det.

Rigtig mange børn og unge oplever at have angst i perioder – faktisk de allerfleste. Angst bliver først til en sygdom, når man slet ikke kan have en almindelig dagligdag uden at angsten forstyrrer. Jeg ved ikke, hvordan din venindes angst kommer til udtryk, men det er sandsynligvis noget andet end det, du oplever.
Du skriver, at du har svært ved at gøre de helt almindelig ting, som du plejer, og at du er bange for at få et dårligt liv. Du skriver også, at du har taget nogle tests på nettet. Du er kommet i en situation, hvor du tænker rigtig meget på, at du måske har angst, så du skal have noget hjælp til at få snakket om det.

Du har en alder, hvor der sker rigtig meget med både kroppen og psyken, og det er helt almindeligt, når man er 13 år. Det kan opleves rigtig voldsomt, fordi man ofte slet ikke kan kende sig selv. Du er så også i den situation, at du har en veninde, der har angst. Så kan det nemt gå sådan, at man kommer til at sammenligne, og det gør det bare endnu mere vigtigt, at få snakket med en voksen om, hvordan du har det.

Jeg ved ikke, om du har andre veninder eller fritidsinteresser, men jeg vil tro, at det vil være rigtig godt for dig, hvis du også kan bruge noget tid sammen med nogle andre piger på din egen alder. Det kan måske være med til at rykke dine tanker lidt væk fra at kredse så meget om angstfølelsen. Giver det mon mening for dig?

Det er bedst ikke at tage tests på nettet, når man er alene. Hvis du vil gøre det, er det vigtigt, at du gør det sammen med en voksen, så du kan få hjælp til at finde en test, der passer til dig. Ellers kan der meget nemt ske det, at man får endnu flere bekymrede tanker og næsten føler mere angst efter man har taget sådan en test. Mon du kan følge mig i det?

Hvis du gerne vil læse lidt om angst og utryghed, så har vi lavet en temaside om det. Den tænker jeg måske du vil synes er god at kigge på. Du kan finde den her: Bange, utryg, angst. Her kan du også finde nogle gode råd til hvad du kan gøre, når du føler dig bange osv.

Jeg synes, du skal få snakket med din lærer og med skolens sundhedsplejerske om, at du har det svært lige nu.
Måske kan du allerførst snakke med dine forældre, så de også kan hjælpe med, at du får den rigtige hjælp til at komme videre.

Jeg håber, at du snarest får talt med dine forældre, din lærer og sundhedsplejersken om, hvordan du har det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat