Brev
Lungekræft
Hej jeg en pige på 15 år.
Jeg har røget vandpibe, ciggerater, el og alkohol. Jeg kommer for en muslimsk baggrund og det bliver set på meget forskelig det bare noget man IKKE skal. Men har så oplevet i en lang periode at hoste slim og hæs i halsen. Jeg søgte på de symptomer jeg har jeg er virkelig bange for at jeg har lunge kraft Eller bætenelse eller asthma jeg vil ikke dø! og jeg vil ikke skuffe min familie. Der står at jeg skal kontakte min læge men vil ikk have min forædle skal vide det. Hvad skal jeg gøre
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Det lyder som om du går rundt med nogle bekymringer alene. Jeg kan godt forstå, at man kan bliver nervøs, når man googler sine symptomer. Jeg vil komme med nogle råd til, hvordan du håndterer dine bekymringer på en god måde.
Først får jeg lyst til at fortælle dig, at fordi du har røget, så er det ikke ensbetydende med, at du får lungekræft. Der er mange mennesker, der har røget hele livet, uden nogensinde at fejle noget. Når det er sagt, så er det selvfølgelig bedst at lade være med at ryge, hvis man kan, da det er skadeligt for lungerne og kroppen.
Hvis du har hostet meget i lang tid, er det en rigtig god idé at tage til lægen. Lægen har pligt til at fortælle dine forældre, hvis du fejler noget eller skal have medicin, når du er under 18 år. I mange tilfælde vil lægen dog ikke fortælle forældrene om det, hvis det for eksempel bare er en slem forkølelse. Du kan godt tage til lægen uden dine forældre ved det, men jeg kan ikke garantere dig, at de ikke får det at vide, hvis du fejler noget. Det er op til lægen at beslutte det.
Jeg tænker den bedste idé ville være, hvis du fortæller dine forældre, at du har det skidt, og at du hoster meget. Du behøver ikke fortælle om din rygning, da der kan være mange årsager til, at du hoster. Men det er vigtigt at du kommer til lægen og bliver undersøgt. Og det kan dine forældre hjælpe dig med, hvis de ved, du hoster meget.
Hvis det er noget alvorligt, er det jo også vigtigt at dine forældre ved det og at du får behandling. Men det kan jeg desværre ikke vide, det er kun lægen der kan svare på det. Ud fra de symptomer du beskriver, tænker jeg, at det ligeså godt kan være en træls forkølelse eller noget andet. Men det er som nævnt lægen der kan fortælle dig det.
Jeg tænker også, at det ville være rart for dig, at få afklaret hvad du fejler. Og få behandling, så du hverken skal gå og hoste hele tiden, eller være bekymret for, om det er noget alvorligt.
Hvis du har brug for gode råd til, hvordan du får snakket med dine forældre om det, uden at de får mistanke om din rygning, er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen