Brev
Løgn overfor lærer
Hej BørneTelefonen.
Jeg har den største skyldfølelse. En dag havde vi pause hvor vi spiste mad i cafeteriet på min skole og to piger fra min årgang gik ud for at ryge fordi de ryger (det gør jeg ikke da vi går i 8 klasse) og så kommer jeg til at råbe “ej skal i ud og ryge?” En lærer kommer hen til os og spørger hvad der er sket og så lyver jeg om hvad de lavede. Læreren blev sur på mig og sagde at jeg ikke skulle lyve og det gør alt dårligt ved en elev.
Jeg har ikke kunne tænkte på andet hele ugen og har den største skyldfølelse. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Jeg forstår godt, at det ikke er fedt at føle at man har løjet overfor læreren – og du tænker hvad der er det rigtige at gøre nu.
Det viser mig også, at du er en meget følsom og samvittighedsfuld person, det bare gerne vil gøre det rigtige. Jeg tænker i virkeligheden også, at det er sådan din lærer ser dig, og at kommentaren om “den dårlige elev”, måske netop var et forsøg på at “ramme dig”.
Ærligt så synes jeg ikke du har gjort noget forkert! Pigerne skulle ud at ryge og derfor gør de noget de ikke må. Det er pigerne, der sætter dig i en dum situation.
Hvis pigerne har lyst til at ryge, så er det ikke dit problem, men det bliver det når læreren spørger hvor pigerne skulle hen. Derfor er det ikke dig der er uærlig, men pigerne.
Ligesom pigerne sætter dig i en dum situation, så sætter læreren også dig i en dum situation, for han skulle selv spørge pigerne direkte og ikke dig.
Jeg syntes du skal give slip på skyldfølelsen. Og hvis du kan mærke i din mave, at det så kræver en snak med læreren, hvor du lige fortæller at du altså ikke ville lyve, og at du har haft det skidt over det – så synes jeg det er en rigtig god ide.
For ikke at komme i en lignende situation igen, kan du måske være ekstra opmærksom på ikke at kommentere på at pigerne går, og at pigerne selv må fortælle hvor de skal hen, hvis læreren spørger dem.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen