Brev
Livmoderhalskræft-vaccine
Hej.
Jeg skal om 7 dage have livmoderhalskræftvaccinen, men jeg har et kæmpe problem som jeg har spekuleret på i et halt år, og det går mig virkelig på…
Jeg ved at man ikke må vaccinen hvis man har haft sex, så her er mit spørgsmål:
Kan jeg stadig godt få vaccinen hvis jeg onanerer dagligt med finger?
(Er 13,5 år)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13½ år
Man anbefaler vaccinen til unge, der endnu ikke har haft seksuel debut fordi vaccinen kun virker, hvis man ikke allerede er blevet smittet med de HPV-typer, vaccinen beskytter imod. Onani med en finger er ikke det samme som at have sex. Derfor tænker jeg, at det ikke er nogen forhindring i forhold til vaccinen.
Du kan overveje at tale med enten sundhedsplejersken på din skole eller med din læge, som skal vaccinere dig. Begge er vant til at tale med børn og unge og har sikkert mange flere erfaringer med, hvad man kan komme i tvivl om i forbindelse med vaccinen end vi kan forestille os.
Du kan overveje at søge flere oplysninger om HPV-vaccinen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen