Livet er et helvede.

Hej.

Jeg er en pige på fjorten. Til problemet; Jeg er blevet mobbet så langt jeg kan huske tilbage og det har påvirket mig. Jeg blev ikke ramt af det før jeg var ti men så var det som om deres ord var en ødelæggende storm. Ordene rev mit skjold væk og ødelagde mit sind. Jeg vendte mine ægte venner ryggen, bange for at hvis jeg støttede dem ville mobningen blive værre. Jeg mobbede de eneste venner som jeg kunne stole på.

Nu, tre år efter kan jeg virkelig mærke hvad mobningen gjorde ved mig. Jeg er bange for unge. Jeg føler mig faktisk kun tilpas sammen med voksne. Jeg tør ikke engang gå med hovedet oppe når jeg går til bussen. Jeg løfter kun hovedet for at nikke til bilen som holder for mig, altså mit tegnsprog for tak. Ellers kan jeg ikke, jeg føler deres øjne er på mig og at de dømmer mig. Hvis jeg hører nogle der griner omkring mig, så tror jeg automatisk det er mig. Selv om jeg siger til mig selv at det ikke er mig, så bliver følelsen der.

Mit forhold til mine forældre er anspændt. Jeg er bange for min far, han har råbt af mig, kaldt mig fede kælling osv. Forholdet til mor er bedre, ikke meget men lidt. Jeg ville dog aldrig kunne fortælle dem mine følelser. Jeg føler i forvejen at jeg er en forfærdelig datter.

Jeg har også selvmordstanker, nogle dage er værre end andre. Jeg har opgivet livet og jeg er ikke bange for døden. Jeg er ikke bange for selv at dø, jeg er bange for at dem jeg elsker dør. Det tænker jeg meget over og får det dårligt hvis mine forældre er forsinket osv. Jeg har mistet en del af min familie til døden, den første da jeg var to år. Jeg begyndte at føle at det var min skyld at de døde og nu kan jeg ikke klare tanken om at dem jeg elsker en dag ikke er her.

Især om aftenen er det hårdt. Det er som om at alle de hårde ord og tanker jeg har fået i løbet af dagen bliver værre og det holder mig ofte fra at sove. Jeg er bange, græder og tør ikke sove. Det betyder at jeg nogle nætter intet søvn får, og derfor sover i timerne.

Det værste er angsten for at blive afvist. Jeg har to veninder som betyder alt for mig. Jeg føler bare altid at jeg ikke er god nok til dem, jeg gemmer alle mine problemer væk og putter et falsk smil på mine læber. De har dog fundet ud af det og vi snakkede om det, dog kan jeg ikke holde ud at de skal vide hvad jeg føler. Mine forældre er meget imod den ene, så er tvunget til at snakke med hende i smug.

Jeg er træt af det. Jeg er træt af at være ked af det, havde det dårlig både fysisk og psykisk. Jeg vil bare være glad, jeg vil bare være lykkelig.

Er det for meget at bede om?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev, hvor du på en meget klar måde får sat ord på dine følelser. Det er virkelig imponerende, at du er så god til at sætte ord på dine følelser. Jeg håber, at mit svar måske kan give dig troen på, at tingene godt kan blive anderledes, men du skal vide, at du har brug for hjælp, så du kan lægge alle de negative følelser bag dig. Og for at svare på det, som du spørger om til sidst i dit brev: Nej, det er ikke for meget at bede om at være glad. Du har ret til at være glad! Derfor er det så godt, du har skrevet herind.

I dit brev fortæller du, at du har et anstrengt forhold til dine forældre – og det er derfor ikke dem, du har lyst til at starte med at fortælle, hvordan du har det. Du skriver, at du aldrig vil kunne fortælle dem, hvordan du har det. Hvordan kan det mon være? Tror du, det vil gøre dem kede af det, sure eller måske frembringe en helt tredje følelse hos dem? Selvom det kan lyde lidt hårdt, så er det forældres opgave og ansvar at sørge for, at deres barn trives og har det godt, men før de kan hjælpe dig, skal de jo kende til, hvordan du har det. Mon du nogensinde har fortalt dem det?

Du skal selvfølgelig ikke tale med dem om det, hvis du ikke selv føler for det, men du skal bare vide, at det altså er en del af deres ansvar at sikre din trivsel (at du har det godt). Det gør dig ikke til en ”forfærdelig” datter! Og for lige at slå det fast, så er det på ingen måde acceptabelt, at din far råber af dig og kalder dig ”fede kælling”. Sådan skal en far ikke tale!

Hvis du ikke har mod på at starte med at fortælle dine forældre, hvordan du har det, må du overveje, hvem du ellers kan tale med, som kan hjælpe dig. Jeg bliver rigtig glad, når jeg læser, at du har to gode veninder. Dem skal du bruge! Glem tankerne om, at du ikke er god nok til dem. Selvfølgelig er du det! Det er dine veninder, og de vil gerne lytte til dine tanker og hjælpe dig. Du ville gøre det samme for dem.

Måske kan du starte med at fortælle dem, hvor meget de betyder for dig og måske også fortælle dem om de tanker, du går med. De tanker om, at du ikke ”føler dig god nok til dem”. Det vil måske lette dit hjerte, hvis du får sagt det højt til dem. På den måde kan du også vise dem, hvor meget jeres venskab betyder. Det tror jeg, de vil sætte pris på – tænk bare på, hvordan du selv ville reagere, hvis der var nogen, der sagde det til dig.

Det kan også være, at du har brug for at starte med at få fortalt om dine følelser til en voksen? Måske har du et familiemedlem eller måske en lærer på skolen, som du kan tale med? Du skriver bl.a., at du indimellem falder i søvn i timerne – og det kunne måske være en måde, hvorpå snakken med læreren kunne starte. Du skal vide at mobning ikke er din skyld og det er lærernes ansvar at stoppe dette. Alle skole skal have det der hedder en mobbestrategi, det vil sige en plan for, hvordan lærerne kan sørge for at alle børn i klassen trives, så jeg håber du vil finde modet til at få talt med den lærer du er mest tryg ved, så du kan få en tryg skolegang. Hvis det er svært at få fortalt, kan du jo overveje at vise læreren dit brev til os og mit svar. Her får du præcist fortalt, hvordan det er at være dig, både i skolen og hjemme og det kan være et godt udgangspunkt for en vigtig snak.

Det er helt naturligt, at man får nogle væmmelige ”ar”, når man er/har været udsat for mobning og i den forbindelse kan det være en rigtig god måde at komme videre, hvis man får noget professionel hjælp. Alle skoler har tilknyttet en skolepsykolog. Jeg tænker, det måske ville være rigtig dejligt for dig at få talt om oplevelserne med mobning og alle de tanker, som du efterfølgende har fået på grund af det. Det kan være en måde, så man kan få lagt låg på det – og i stedet se fremad, så du stille og roligt kan få det bedre. Jeg er nemlig slet ikke i tvivl om, hvor svært det er at være dig for tiden.. Du har brug for de voksnes hjælp nu!!

Jeg håber så inderligt, at du har mod på at tale med nogen, der kan hjælpe dig. Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

Afslutningsvis vil jeg takke dig for dit brev - du forklarer nemlig virkelig tydeligt, hvordan mobning kan påvirke et menneske – og det er helt tydeligt, at den har sat dybe spor i dig. Derfor håber jeg også, at dit brev kan være med til at minde os alle om, at vi skal gøre alt, hvad vi kan for at stoppe mobning.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.