Lesbisk

Hej brevkasse.

Jeg tror jeg er lesbisk. Jeg kigger mest på piger. Men jeg er bange for at være lesbisk, fordi jeg føler mig beskidt. Og hvad ville andre ikke også tænke om mig? Jeg føler mig ulækker…

Hvad skal jeg gøre?? Hjælp mig, jeg er forvirret og bange..

Hilsen Den klamme pige

P.s. Jeg har overhovedet ikke noget imod andre lesbiske piger. In fact, så syntes jeg de er mega seje. Men jeg er bange for at jeg ikke ville kunne klare det.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige

Jeg synes bestemt ikke, du er klam. Du lyder som en helt almindelig pige, der er blevet usikker på sin seksualitet. Sådan er der mange piger og drenge i din alder, der har det.

Når man er teenager, bliver der vendt lidt op og ned på alt. Man skal vænne sig til, at kroppen udvikler sig og får former. Hjernen og følelserne ændrer sig også. Denne omvæltning kan gøre en forvirret. Og man kan, som du, godt blive lidt forskrækket, hvis man pludselig synes, at piger er spændende. Eller hvis man fx bliver forelsket i sin veninde.

At du kigger mest på piger, behøver ikke at betyde, at du er lesbisk. Det kan bare være en naturlig nysgerrighed, der spiller ind.

Du skal derfor give dig selv lov til at mærke efter og følge det, du har lyst til de næste par år. Uden at tænke på, om det så betyder, at du er lesbisk eller ej. Giv dig selv lov til at prøve ting af – og gør dig nogle erfaringer med, hvad du synes er dejligt. Uden at dømme dig selv.

Du skriver, at du er bekymret for, hvad andre vil tænke om dig. Det kan jeg godt forstå. For lige i din alder, har man mest lyst til bare at være som alle andre.

Jeg tænker dog, at du langsomt i takt med, at du bliver ældre, og lærer dig selv at kende - også vil finde mere ro med den, du er. Og at du også vil møde andre lige som dig. Derfor vil du langsomt blive mere klar til at fortælle andre, hvem du er. Og jo mere du accepterer det selv, jo nemmere vil du også kunne klare at stå ved dig selv.

At være lesbisk er slet ikke unormalt. Og man kan sagtens leve et helt almindeligt liv sammen med en kvindelig partner. Man kan endda få børn og blive gift. Mange mennesker synes, det er helt ok.

Men der er selvfølgelig stadig nogen, der ikke forstår det. Måske ved du, at din familie vil have svært ved at acceptere det? Så kan det være en stor hjælp at få støtte fra nogen, når man skal fortælle det. Og heldigvis vil de fleste familier acceptere det, når de bare lige har fået tid til at vænne sig til tanken.

Jeg tror, du vil have glæde af at læse om andre lesbiske og deres historie. På hjemmesiden http://lgbtungdom.dk/ kan du læse mere og også få gode råd til, hvordan du fx får det fortalt.

Kærlig hilsen Børne telefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?