Brev
lærer gik over grænsen
Okay her idag oplevet jeg noget mærkelig..
Vi sad bare i klassen, og jeg skulle spørge læreren om hjælp.
Efter hun havde hjulpet mig sagde hun at jeg havde et problem.. hun trak mig med ud på toiletterne, og sagde jeg var blødt igennem og hun ville hjælpe mig.
Inden jeg noget af svare havde hun hevet mine bukser ned og hun sagde “jeg skal nok lade vær med at kikke op i din skede, men vi bliver nød til af fjerne blodet” jeg gik seriøst i panik, og var mundlam.
Da hun tog et papir for at tørrer mig, blev jeg panisk. Og hev bukserne op, og slog hende i hoved fordi jeg var blevet så forskræket.
Jeg løb grædene hen til min cykel og kørte hjem uden taske eller noget.
Jeg har pjækket de sidste 2 dage.. fordi jeg ikk tør gå i skole..
Men jeg bare bange for at det var forkert at slå hende..
Har ikke fortalt det til nogle endu.
Håber i vil hjælpe mig.
hilsen bange pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det lyder som en meget voldsom oplevelse og jeg kan godt forstå, at du blev forskrækket. Jeg tænker, at det må have været en meget ubehagelig og grænseoverskridende situation at stå i. Når sådan noget sker, kan man ikke altid nå at tænke så meget før man reagerer.
Vores nervesystem er indrettet sådan at vi har tre muligheder (kamp, flugt og frys), når vi bliver sat under tilstrækkeligt meget pres. Det du beskriver lyder som kamp, fordi du slår hende og er en ligeså normal reaktion som hvis du var flygtet (flugt) eller fx endte med at stå uden at kunne bevæge dig (frys).
Jeg tænker, at det måske vil være rart for dig at få renset luften med din lærer. Hvis du ikke selv har mod på at tage snakken, kan du måske få lidt støtte af din mor?
Det lyder til, at det der fylder mest hos dig er, at du kom til at slå hende. Selvom det sjældent hjælper at slå, var det nu engang det, der kunne få dig ud af den meget grænseoverskridende situation, som din lærer havde sat dig i.
Derfor tænker jeg du skal prøve at ligge det bag dig og få sagt fra over for din lærer, når du taler med hende.
Jeg håber, at du kan finde modet og få talt med hende så snart som muligt. Ting har det med at vokse sig større, jo længere man venter.
Måske kan du lade din mor læse det, vi to har skrevet til hinanden her? Jeg tror, at hun vil forstå, at du nu har brug for hendes støtte. Hvis hun er i tvivl om, hvordan hun støtter dig bedst lige nu (også i forhold til skolen og læreren), så kan hun ringe på ForældreTelefonen på tlf. 3555 5557.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen