Brev

Læge stræk

Hej

jeg er en pige på 11år

jeg har siden jeg var 3 år været frygteligt bange for læger især tandlæger

jeg skriger, bliver svimmel, får det varmt og utilpas. jeg har nærmest et angst anfald og ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Håber i kan hjælpe mig

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Rigtig mange oplever den skræk, som du beskriver. Det er dog ofte en frygt for det der skal ske snarere end personerne. Hvis det er en frygt for det, der skal ske fx de ubehagelige lyde, der kan være hos en tandlæge, når de skal lave ting i din mund, er der nogle der bruger musik. Så hører de musik i nogle høretelefoner mens tandlægen kigger ind i munden.

Hvis det er en frygt for selve personen – tandlægen, så er det nok en god idé at have din mor eller far med, når du skal  til tandlæge. Så kan din mor eller far måske fortælle det til lægen/tandlægen inden du skal ind, så de sætter ekstra tid af til at tale med dig lidt først, så du føler dig tryg?

På den måde husker du måske, at det bare er ganske almindelige mennesker, som arbejder som læge eller tandlæge. Det er måske også noget, du kan tale med dine forældre om, så de kan berolige dig lidt inden du skal afsted næste gang.

Man kan også ringe og snakke med lægen/tandlæge om, at du ikke har det godt med det. Så kan man lave en aftale om, at du og dine forældre kommer til tandlægen. Og den første gang skal I ind og hilse på, og måske lige sidde i tandlægestolen. Og ikke mere end det.

Næste gang, I aftaler at komme til tandlæge, måske et par dage efter, så skal I hilse på, sidde i stolen og åbne munden og lige blive lyst og kigget lidt på. Og så er det fint for denne gang.

Og den tredie gang, sker det samme og måske også lige blive undersøgt af tandlægen.

På den måde kan I øve at komme til tandlægen, og du får ok oplevelser med det – og bliver mere tryg ved at komme til tandlægen.

Jeg håber, du får det bedre med læger og tandlæger snart for de er der kun: For at hjælpe dig!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Har du tanker som:
Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.