Kræft

Kære BB.

Jeg ved godt, at dette indlæg måske ikke omhandler de samme ting, som de andre breve i får, men jeg håber, at i alligevel vil besvare det.

Jeg er en pige på tretten som er bleg med lyst hår og blå øjne – typisk skandinavisk – hvilket jeg er fint tilfreds med. Men …

Der er så også bare en bagside ved det at være lysåret og bleg. Jeg bliver nemlig rigtig nemt solskoldet.

I år er jeg allerede blevet rød to gange, og det er bare starten af sommeren. Første gang gæemte jeg solcreme (ved godt det er dumt), så senere på dagen opdagede min veninde at mine skuldre og arme var helt forbrændte. Jeg var på en tur med min klasse, så der var ikke så meget andet at gøre, end at tage en jakke på, for ikke at udsætte min hud yderligere.

Anden gang lå jeg og solede mig. Jeg tog solcreme på med jævne mellemrum, for at undgå at blive solskollet. Men alligevel glemte ‘bagsiden’ af mine lår. Så da jeg senere på dagen, syntes at det brændte og sved, fandt jeg ud af,at jeg var blevet forbrændt IGEN!

Jeg er efterhånden ved at være temmelig bange for at få kræft.

Jeg mener, jeg bliver solskollet HVERT ÅR, nogle gamge op til flere gange.

Jeg ved at kræft er alvorligt, specielt hudkræft, og derfor er jeg virkelig bamge for, at jeg går hen og bliver syg. Jeg vil være opmærksom på sol og solcreme, men der er altid et eller andet, der gør at jeg bliver forbrændt og solskollet.

Hvor stor sandsynlighed er der, for at jeg fårkræft?

Har jeg kræft?

Hilsen den bekymrede pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære bekymrede pige

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at passe på din hud. Det skal vi alle gøre, men især når du har så let ved at blive forbrændt er det vigtigt.

Du gør det rigtige, når du smører dig flere gange med solcreme. Du har jo allerede opdaget, hvad der sker, hvis du glemmer nogle steder på kroppen, og det viser, hvor vigtigt det er, at du er omhyggelig med at smøre dig ind.

Du skriver ikke, hvilken faktor solcreme, du bruger, men især her i starten af sommeren, er det vigtigt at bruge en høj faktor. Jeg vil tro, at du mindst skal bruge faktor 30 og måske højere. Det gælder om at finde den faktor, der beskytter dig tilstrækkeligt, men som alligevel ikke helt blokerer for solens UV stråler, som er dem, der giver huden farve.

Du kan også beskytte din hud ved at være opmærksom på, hvornår på dagen, du soler dig. Solens UV stråler er stærkest mellem kl. 12 – 15, og lægerne råder faktisk til, at man holder sig i skyggen i det tidsrum eller tager lidt tøj på for at beskytte sig.

Hudkræft udvikler sig normalt gennem mange års sol på huden, og symptomerne er ofte en fast knude i huden eller et sår, der ikke vil hele. Hvis du har en af de symptomer, skal du gå til læge. På Kræftens Bekæmpelses hjemmeside kan læse mere om hudkræft.

Måske har du læst, at solskoldning i ungdommen kan være medvirkende til at man får hudkræft. Det er rigtigt, men det er normalt noget, der udvikles gennem mange års påvirkning af solen.

Hvis du stadig er bekymret for, om du har kræft, vil jeg råde dig til at tale med sundhedsplejersken på din skole eller med din læge om det, for det er ikke rart at gå og være bekymret.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.