Brev
Kræft
Jeg har før skrevet herinde vedrørende “frygt for kræft” eller noget, men har ikke rigtig fået svar.
Jeg ved ikke, om det er fordi, at i får mange henvendelser og ikke kan svare på alle, eller om jeg simpelthen har overset det – for jeg kan ærligt ikke huske overskriften. Men ja.
Jeg skrev jo om, at jeg var bange for om jeg havde modermærkekræft eller noget, og har også her for nyligt lagt mærke til et følsomt modermærke ved min tissekone (seriøst jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal skrive det, så skriver det bare lige ud) men ja.
Har bare virkelig heller ikke lyst til at blive tjekket af en læge eller noget dernede. Der er jo en grund til at det bliver kaldt ens private.
Men ja. Hej Hej.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er bestemt ikke rart at gå og være bange for at være syg.
Hvis det er noget du er bange for, synes jeg du skal få modermærket tjekket hos lægen. Jeg kan godt forstå, at det kan være grænseoverskridende, at blive tjekket på kønsdelene, men du skal huske på, at lægen jo er vant til den slags og derfor ikke tænker særligt over det. Lægen ved godt, at det føles lidt mærkeligt for patienten, og plejer at være gode til at snakke om det. Lægen kan vurdere om der er noget at være bekymret for.
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har delt den her frygt for kræft med nogle voksne? Alle mennesker er bange for noget sommetider, men det skal ikke være sådan, at frygten kommer til at fylde for meget. Derfor kan det være en lettelse at få sagt højt, når der er noget man er bange for.
Jeg håber, at du får talt med din læge og en anden voksen, f.eks. en af dine forældre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen