Brev
Konfirmation
Hej
jeg er en pige på 13 og og skal snart konfirmeres.
jeg er rigtig ked af det pga alle andre fra min klasse får en rigtig fed fest og rigtig mange gaver og penge og jeg får rigtigt lidt.
Jg er rigtig ked af det at jeg får et meget lille fest og rigtig lidt penge og jeg ved ik hvad jeg skal gøre-
jeg er bange hvad de andre vil tænke om mig når jeg får så lidt penge
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Tak for dit brev. Konfirmationer kan ofte skabe problemer eller bekymringer, netop fordi der sker sammenligninger, ligesom du skriver. Det er selvfølgelig ikke rart, at føle sig som den, der får mindre end andre. Så jeg kan godt forstå, at du er ked af det.
Jeg synes, at du skal starte med, at snakke med din mor og far, og fortælle dem lidt om dine tanker, på en stille og rolig måde. Du kan forklare dem det, du skriver i dit brev. Måske kunne du endda vise brevet, og mit svar hvis du vil?
Jeg håber, at de vil forstå dig, og at det hjælper, at få talt lidt med dem. Jeg tror under alle omstændigheder, at det vil være ærgerligt, at gå med nogle indebrændte følelser og tanker til din konfirmation, fordi du aldrig fik talt ud om dem.
Selvom det måske føles som om, at det er en konkurrence med de andre konfirmander, synes jeg også, at du skal huske på, at konfirmationen er din dag. Derfor er det dig der bestemmer hvad du synes om den.
Måske kan du fokusere på, at dagen skal handle om hygge, familie og fest. Hvis de ting bliver de vigtigste for dig, er der ingen der kan sige til dig, at din fest ikke var fed, fordi du måske fik færre penge end andre. Kan du se, hvad jeg mener?
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig videre. Stort tillykke med konfirmationen, og jeg håber du får en rigtig sjov og hyggelig dag.
Mange hilsner, BørneTelefonen