Brev
Koncentration
Hej, jeg er en pige på 15, der går i 8. klasse.
Jeg sidder her og skal lave en opgave, men ligesom de 100 andre gange kan jeg ikke koncentrere mig! Det er ikke fordi jeg synes det er kedeligt, selv i mit bedste fag sker det.
Jeg kan ikke huske præcis hvornår det startede, men husker bare på en opgave jeg skulle lave i 5. klasse. Der sad jeg til klokken lort om aftenen, og lavede det færdigt. Sådan er det stadig. Jeg skulle engang læse en bog, der læste jeg den om 2 gange, fordi jeg ikke kunne følge med i den.
Mine tanker flyver et helt andet sted hen, når jeg laver de opgaver. Selv til sport kan mine tanker fjerne sig fuldstændig fra det jeg er igang med, og så tænke på noget andet måske helt ligegyldigt.
Jeg har snakket med både min mor og min lærer om det. De siger bare at det nok bare er fordi jeg tænker på alle de ting der er sket, her på det sidste. Det samme sagde en læge da jeg snakkede med ham om det måske var ADHD, selvom han ikke rigtig kendte så meget til ADHD.
Jeg tror virkelig ikke det bare er fordi jeg tænker på alle de ting der er sket på det sidste, det kan jeg ikke se lade sig gøre. Det her har været her i flere år….
Så please hjælp, aner ikke hvad jeg skal gøre med min koncentration.
Kh den forvirrede.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 15 år,
Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret, når du føler, at der er noget galt med din koncentrationsevne. Og de voksne du allerede har talt med, mener at det er fordi du tænker på noget andet. Fx på nogle af de ting der er sket i dit liv her på det sidste.
Det er utrygt at føle, at der er noget galt med én – uden at man ved hvad. Og det kan være utrygt at føle, at andre ikke forstår en. Derfor er det også godt, at du holder fast i, hvad du selv oplever. Det er godt, at du allerede har talt med din mor og andre voksne om det.
Det er et stykke tid siden du skrev (beklager ventetiden), så jeg ved ikke om du stadig har det, som du beskriver i brevet. Men hvis du har, så tænker jeg, at det vil være en god idé, at du taler med dem igen.
Måske kan du komme til en læge, der ved noget mere om ADHD end din egen læge? Så du kan få bekræftet eller afkræftet din mistanke om, at din manglende koncentration skyldes ADHD eller en lignende opmærksomhedsforstyrrelse. Måske kan I efter ferien, tale med din lærer om, om du kan snakke med AKT-vejleder på din skole, som kan tage en snak med dig om, hvad du oplever?
Måske har de voksne ret i, at der er sket så mange vigtige ting i dit liv på det seneste, at du er blevet stresset af det. Stress kan nemlig gøre en glemsom, ukoncentreret og ufokuseret. Det vil din læge kunne fortælle dig meget mere om, og han vil også kunne undersøge om du har andre stresssymptomer.
Det kan godt være lidt svært, at finde ud af hvad din manglende koncentration er udtryk for. Men det er vigtigt, at du føler dig tryg, og kan få hjælp til at finde koncentrationen igen. Enten fordi problemet går over af sig selv igen – Eller fordi du får hjælp til at løse det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen