klumpet ulugtende udflåd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Når du begynder at få menstruation sker der mange hormonelle forandringer i din krop, der også påvirker udflåder. Det vil ændre sig i mængde og konsistens i løbet af en cyklus - det er helt normalt. Lige op til ægsløsningen producerer kroppen ca. 30 gange så meget slim/udflåd. De fleste har ægløsning 14 dage efter menstruationen er startet. Det kan være det, du oplever?

Udflåd kan være forskelligt.

Hvidt udflåd efter ægløsningen: Tyk hvid udflåd er almindelig i slutningen af cyklus, efter ægløsningen - det lugter ikke..
Næsten gennemsigtig udflåd: Når du har ægløsning bliver dit udflåd gennemsigtigt, nærmest vandigt - det lugter ikke.
Gennemsigtig og flydende: Er normal udflåd efter motion.
Brunligt udflåd ved ægløsning: i dagene efter din menstruation, kan udflådet være brunligt, fordi det indeholder rester af gammelt blod.

For mig lyder det til, at det du oplever er helt normalt. Men, jeg kan ikke vurdere det præcist. Hvis du er bekymret, er det bedst lige at få en snak med lægen eller din mor. Det kan være, at I kan få en god snak og de kan forklare dig hvad du skal være ekstra opmærksom på og hvad der er helt normalt.

Det er også helt normalt at holde lidt øje med, hvad der sker med udflåd - konsistens, farve og evt lugt. Du kan også læse mere om udflåd på: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/udflaad.aspx

Jeg tænker det er godt, at du er opmærksom på din krops signaler og ændringer. Særligt nu, når du har fået din første mestruation er der mange nye ting at lægge mærke til.

Det er også en rigtig god idé at passe på sig selv, hvis man bliver sexuel aktiv og bruge den rigtige beskyttelse, så du undgår graviditet og kønssygdomme.

Det er en god idé, at have meget viden så du ved, hvornår der er grund til bekymkring og hvornår du kan tage det helt roligt.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.