KLIMA ANGST

Kære Børnetelefonen.

Jeg tror jeg har klima angst.

Jeg tænker heletiden på klimaet.

Det provokere sygt meget min hverdag og forhindre mig i mange ting. Når jeg ser ting pakket ind i plastik tænker jeg på klima eller når jeg eller andre skal købe nyt tøj. Jeg tænker på alt det tøj jeg ikke kan passe mere som bare skal smides ud, mad som ikke kan spises fordi man enten ikke er sulten eller det udløbet, plastik som baee skal smides ud efter at have været som indpakning, møbler og andre ting. Jeg HADER at jeg aldrig tænker på selv at gøre klimaet godt. Jeg køber genbrug osv men jeg føler det intet gør godt.

Jeg siger bare heletiden til mig selv at vi ikke kan fikse klima forandringer og jeg ligeså godt bare kan smide det ud eller købe det osv. Men det der irritere mig mest er andre folk som ikke tænker på klimaet overhovedet. De tænker bare at de alligevel kommer til at dø inden jorden går under men hvad med mine børn som jeg måske får eller andres børn. Folk siger at vi kun har til 2030 til at ændre i klimaet men ingen gider at gøre noget. Folk bliver ved med at producere osv.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og ved godt alt bare ikke kan ændres på 1 sekundt men jeg tænker på det hverdag og det fylder mit hovede så meget at jeg ikke kan tænke eller gøre de ting jeg vil.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Tak for dit vigtige brev, som jeg har læst flere gange. Det er et alvorligt brev, som meget klart udtrykker de frustrationer og bekymringer over klimaet, som de allerfleste personer nok er ramt af. Selvom de ikke siger det højt.

Jeg tror, at rigtigt mange mennesker kender til at bebrejde sig selv, at man ikke gør nok. Eller kommer til at gøre det forkerte.

Heldigvis kan man også få øje på mange gode initiativer, der giver håb for fremtiden. Mange gode kræfter arbejder på at vende udviklingen – og NETOP på grund af unge mennesker som dig, sker der en udvikling i den rigtige retning.

Måske kan det være rart for dig at læse siden her, hvor du kan finde gode råd og tanker, der kan være interessante for dig.

https://bornetelefonen.dk/klimabekymringer/

Endnu en gang tak for dit brev!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.