Brev
Klam mand
Kære børnetelefonen
jeg er en dreng på 14 år. Troede godt nok aldrig jeg vil skrive et brev her ind.
Der er sket det, at jeg var inde på omegle da jeg synes det er sjovt at møde nye mennesker. Jeg mødte så en pige, der begyndte at skrive alt muligt frækt, og vi aftalte at add hinanden på snapchat.
Der skete så det, at han sendte mig nogle billeder af en tissekone som jeg så naiv er troede var hendes tissekone. Det endte så med jeg sendte et billede af min tissemand, hvor man ikke kunne se andet end toppen af den.
Jeg sendte 3 billeder og hvert billede varede et sekund, jeg er næsten 100 procent på, han ikke tog screenshut. Da man både ikke kunne nå det men også man kunne se hvis han gjorde det. Det er da altid en lettelse.
Men efter mit 3 billede sendte han et billede af ham hvor det viste sig, at være en voksen mand. Blev meget oprevendt og jeg føler mig naiv og dum. Men jeg skammer mig meget over den lille episode der skete.
Har ikke tænkt mig at fortælle det til mine forældre, nu når der heldigvis ikke skete noget videre, men jeg håber lidt i har et råd til hvordan man kommer videre og tænker der skete ikke mere end hvad der skete. skal også sige det er sidste gang jeg skal end på omegle.
Mvh Mig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Jeg kan godt forstå, at du følte dig oprevet, da hende, du trodede var en sød pige, viste sig at være en mand. Sådan en oplevelse kan godt blive siddende hos en i et stykke tid, og man kan have en følelse af, at man pludselig var med i noget, man slet ikke ville være med til.
Der er desværre mange, der har oplevet det samme som dig, men det er ret godt tænkt af dig, at du ikke har sendt billeder med dit ansigt på. Så alt tyder på, at han ikke har gemt billederne, så hvis du kan, synes jeg, at du skal prøve ikke at bekymre dig så meget om det. Men, det tager nok lidt tid at slippe tankerne og synet af manden. Måske vil det være en idé at kigge på www.sikkerchat.dk , her kan du se andre unge fortælle om de ting, som de har været udsat for på nettet.
Det kan være meget voldsomt at blive narret til at tro og gøre noget på den måde – og det er ulovligt, når voksne beder børn og unge under 18 år om at sende nøgenbilleder. Derfor vil det være godt, hvis du fik en voksen til at hjælpe dig med at anmelde ham. Måske vil du have mod, at dine forældre hjælper dig?
Der er mange, der ikke har lyst til at tale med deres forældre om oplevelser, der ligner den, du har haft, men det kan alligevel være lidt vigtigt, at man får det gjort, fordi man så ikke går rundt med oplevelsen alene – samtidig med at man kan få hjælp til at anmelde den person, der er gået over stregen. Det kan også være, at du har en anden voksen i nærheden af dig, som du stoler på, og som du måske vil have det lidt bedre med at snakke med.
Det er svært at anmelde noget hos Omegle, men hvis du har mod på det, kan dine forældre (eller andre) hjælpe dig med at anmelde manden til Politiet. I så fald er det godt at gemme alle de oplysninger på ham. Hvis han sender flere snaps, er det en god idé at tage screenshots af det, og hvis du har hans brugernavn eller noget andet, der kunne sige noget om, hvem han er, ville det også være gode informationer for Politet.
Du er også meget velkommen til at ringe herind til os på BørneTelefonen 116111 eller logge på Chatten, hvis du har lyst til at snakke med os om det eller hvis du har spørgsmål.
De bedste hilsner
BørneTelefonen