Brev
Ked af det og vold
Hej BørneTelefonen,
jeg er en pige på 12 snart 13 år.
Mine forældre blev skilt I mange år nu år siden, så jeg bor hos min mor,
mine forældre har altid slået mig uden nærmest en grund, f.eks. Hvis min mor/far blev sur på min søster så gik det også ud over mig, eller jeg glemte at fjerne et stykke salat.
Jeg har prøvet at tale lidt om det med min anden søster men hun sagde bare at det nok skulle gå over, men jeg har nu ventet i virkelig lang tid og der er ikke sket en eneste forandring.
Hver nat begynder jeg at gå ind i mig og min søsters værelse og begynder a5 græde over alt det der nu enden er sket med mig, jeg tænker også på hvor dejligt andre familier har det.
Når jeg ser nogle film og ser at en famile har der fedt/hyggeligt begynder jeg igen med at tænke over alt muligt.
Jeg tør ikke at snakke om det med nogen, og hvis jeg gjorde ville min mor bare slå mig fordi jeg har sagt det til nogen.
Jeg håber at noget ville kunne gøre mig i bedre humør.
Mvh. Den triste pige :/
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 13 år,
Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive til os, selvom du ikke tør snakke med nogen, så er det faktisk det, du gør ved at skrive til os. Og du har taget det første skridt mod hjælp, du er super sej! Det, der sker hjemme hos dig, er bestemt ikke i orden! Du har ret til et liv uden vold fra dine forældre, og du har ret til at have det trygt og godt. Du har allerede ventet alt for længe på, at det stopper. Du skal ikke vente mere.
Jeg forstår godt alle dine tanker om, hvad der vil ske, hvis dine forældre ved, at du beder om hjælp. Jeg vil prøve at give dig et overblik over de muligheder, der findes, så du kan leve dit liv og ikke bare overleve, som jeg læser, er det, du gør lige nu. Måske er det også det, som din søster gør, når hun har valgt at sige, det nok går over.
Først vil jeg sige, at du lyder til at være en sej pige, der går efter at få hjælp og finde en løsning. Super flot, at du har forsøgt at søge hjælp hos din søster. Jeg tænker, at din søster også har det svært med det hele og ikke har haft det samme overskud og mod som dig. Ved at tage dette første skridt, hjælper du ikke kun dig selv, men også hende med at få det bedre.
I ved nok godt begge to, at det ikke er lovligt at slå børn i Danmark. Jeres forældre har pligt til at skabe et trygt hjem uden vold og til at passe på jer, til I bliver 18 år. Sådan lyder det ikke til at være hjemme hos jer, og derfor har I ret til at få hjælp, så jeres familie kan blive et trygt sted uden vold.
Er der en lærer på din skole, som du har tillid til, som du ville kunne fortælle, hvordan det er hjemme hos dig? Eller måske en god venindes mor eller far? Du kan fx vise dit brev og svaret her og bruge det som en støtte, når du snakker med din lærer. Dine lærer har pligt til at hjælpe, når læreren få at vide, at der er brug for hjælp i din familie. Man kan få hjælp, og det har du ret til at få.
Vi kan også hjælpe dig her fra på BørneTelelfonen 116 111 med at tage kontakt til kommunen. På den måde har vi hjulpet rigtig mange børn og unge, som har været udsat for de samme ting, som dig. Vi kan hjælpe dig med det, der hedder en bisidder, som er en voksen, der kan hjælpe dig med at snakke med kommunen. Du kan læse om vores bisiddere, via dette link: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/
Jeg ved godt, at du skriver, du ikke vil sige det til nogen, men kunne det være en hjælp for dig at tænke på den her måde – at hvis du ikke siger noget, så bliver det jo nok ved med at være en hemmelighed, og så får du og din søster ikke den hjælp, I har brug for. Dine forældre får heller ikke hjælp til at blive bedre forældre. De er sikkert også enormt frustrerede over, at de lige nu ikke har andre løsninger end at slå.
Husk at kommunen vil gøre alt for at I som en hel familie får hjælp. De er til for at give jer allesammen støtte, men også for at sikre, at ingen af jer bliver udsat for mere vold eller føler sig nødsaget til at bruge vold.
Når du er klar til det næste skridt, er vi her til at hjælpe dig videre!
Jeg sender dig et stort kram og ønsker dig alt det bedste
Kærlig hilsen BørneTelefonen