Brev
Kan jeg hjælpe min veninde?
OBS! Indholdet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Hej bb…
Jeg har sendt et brev ind om dette før, men jeg fik ikke svar, så nu skriver jeg herind igen.
Det er sådan at jeg har en bedste veninde lad os kalde hende A, hun er 13, og jeg bliver snart 12.
A’s forældre er skilt, og hun bor hos hendes far.
Jeg har været hjemme hos hende et par gange, og hendes far er sød nok og sådan, men han er ret voldsom, ikke som i at han bruger vold på nogen måde, men han råber meget og skælder meget ud.
Han har også forbudt A at se mig hjemme hos ham, fordi at han synes at jeg er for “voldsom” og det er jeg altså ikke, jeg får bare A til at grine, og det synes han er voldsomt. (Jeg må dog godt besøge hende når hun er hos hendes mor)
Men det er kun A han skælder ud selvom hun også har to andre søskende. (A har det i øvrigt svært i skolen da hun er ordblind og bliver mobbet og sådan så det gør det ikke bedre). A’s mor boede langt væk og da hendes far boede tættest på skolen, skulle A bo hos ham.
Men nu er hendes mor flyttet til den samme by som den A’s far bor i, og A er begyndt at være meget hos hendes mor efter skole. Hendes mor er virkelig sød og får os til at grine.
Men A vil rigtig gerne bo hos hendes mor og ikke bare besøge hende en gang imellem efter skole, og være der hver anden weekend. Hun græder hver gang hun skal op til hendes far, og jeg trøster hende hver gang (over messenger da jeg bor i en anden by) og jeg er glad for at trøste hende, og glad for at hun kommer til mig istedet for at holde det for sig selv.
Men jeg sidder hver gang og tænker over, om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe hende med at få lov til at bo hos hendes mor.
Så mit spørgsmål er: Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe eller bliver jeg bare nødt til at se på?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Når jeg læser dit brev, bliver jeg helt varm inden i; for du er både en sød og meget omsorgsfuld veninde.
Det kan være meget hårdt for både børn og voksne, når forældre vælger at bliver skilt. Det er en proces, som for nogle kan tage lang tid - og de voksne er ikke altid enige om, hvordan tingene skal være.
Man behøver ikke bare at se på, at andre er ulykkelige - hjælp kan være mange forskellige ting, og du er allerede i gang med det; du lytter til din veninde og er der for hende, når hun har brug for det.
I din venindes tilfælde skulle hun bo hos far, fordi han boede tættest på skolen - men det lyder bestemt ikke som om, at hun er glad for det lige nu.
Du fortæller, at moren nu er flyttet tættere på igen. Derfor tænker jeg, at din veninde skal prøve at snakke med sin mor. Hun kan fortælle hende, hvordan hun har det og at hun gerne vil bo hos hende. Måske kan du være med, hvis din veninde har brug for støtte?
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt for din veninde at få sat ord på det, som hun gerne vil. Hvis hendes forældre ikke kan finde ud af at samarbejde om hendes ønsker, har din veninde mulighed for, at bruge det der hedder initiativretten.
Når man er fyldt 10 år, så har man initiativret. Det betyder, at man kan bede Statsforvaltningen om, at holde et møde med forældrene, hvis man ikke er glad for den ordning, som de voksne har bestemt. Statsforvaltningen er dem, der hjælper forældre med, at bestemme hvilke deleordninger der er bedst for børnene. Din veninde har nemlig ret til at blive hørt om, hvad hun synes ville være rarest. Du kan vise hende linket, som jeg har sat ind nedenfor. Din venindes mor, kan hjælpe hende med, at bruge initiativretten.
Hvis din veninde f.eks. skal til møde i Statsforvaltningen, så kan hun også få en bisidder fra Børns Vilkår med. Det kan hun læse mere om, i det andet link jeg har sat ind.
Måske vil det være en idé, hvis din veninde får fortalt sin lærer, hvordan situationen ser ud lige nu; både i forhold til derhjemme, men også i forhold til det faglige og mobning. Alle skoler skal have en plan, når mobning opstår. Desuden er det muligt at få hjælp til det faglige, når man er ordblind.
Det at være der for andre, som ikke altid har det godt, kræver både et stort overskud og engagement. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at du skal huske at passe på dig selv. Du skal tænke over, om du måske også har brug for nogle at snakke med, når det hele bliver svært - det kan være en af dine forældre, søskende, venner/veninder eller nogle andre som du stoler på og føler dig tryg ved.
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen