Brev
Kan ikkke bevæge eller snakke
Hej
Jeg håber i kan svare på det her
Jeg falder i søvn og vågner lidt efter hvor jeg ikke kan snakke eller bevæge mig, jeg føler mig helt fortabt.
Jeg kan høre uhyggelige lyde og se skygger. Jeg prøver at råbe om hjælp men kan ikke få en eneste lyd ud af mig.
Jeg får det næsten hverdag
HJÆLP
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Jeg kan godt forstå, at du beder om hjælp, for det lyder rigtig ubehageligt for dig. Jeg kan forestille mig, at du bliver lidt skræmt over, hvad der foregår, og måske tænker du også på, hvorfor disse mareridt kommer.
Først vil jeg fortælle dig, at selv om dine mareridt er ubehagelige, er de ikke farlige. Jeg kan også fortælle dig, at især i teenage alderen er der mange, der oplever tilbagevendende, angstfyldte drømme. Man mener, at det kan være fordi, man i din alder er særlig sensitiv, fordi der sker så meget nyt både med kroppen og psyken.
Det er typisk, som du også oplever, at disse drømme kommer lige når man er faldet i søvn. Det er i det, der bliver kaldt det øverste søvnlag. Og det er også typisk, at man vågner af dem, fordi de er så skræmmende.
Nogle mennesker oplever tit at have mareridt, andre kender næsten ikke til det. Og man ved ikke, hvorfor der er så stor forskel fra menneske til menneske.
Jeg håber, at det kan berolige dig lidt, når du læser, at det, du oplever, ikke er ualmindeligt. Så der er altså ikke noget galt med dig, fordi du har mareridt.
Når det sker for dig, kan du prøve at koncentrere dig om din vejrtrækning, trække vejret dybt ned i maven og puste ud, mens du tæller 1-2. Det skal du blive ved med, indtil du synes, du har lidt styr på dig selv.
Måske kan du hjælpe dig selv og undgå mareridtet, ved at sørge for ro omkring dig, inden du skal sove. Du kan f.eks.sørge for, at du ikke ser urovækkende ting på TV eller skærm, og du kan drikke en kop varm kakao eller mælk med honning, der virker beroligende. Prøv selv at tænke hvad, der vil give dig ro inden sengetid, og indfør det som rutine hver aften.
Jeg tænker på, om du har fortalt dine forældre om dine mareridt? Hvis ikke, vil jeg foreslå, at du gør det. Jeg tror nemlig, det vil være en lettelse for dig, hvis andre ved, hvor plagsomme nætter, du kan have. Det er aldrig rart at gå alene med skræmmende tanker. Måske har dine forældre også forslag til, hvad der kan hjælpe dig.
Jeg håber, at mine forslag kan hjælpe dig lidt videre. Hvis du har brug for det, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116111 og snakke med en rådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen