Kan ikke sove ude

Hej Brevkassen.

Jeg er en pige på 15 år

Jeg har virkelig svært ved at sove andre steder end hjemme ved min mor.

Vi har prøvet en masse forskellige ting af, for at hjælpe mig til at blive mere tryg ved at sove ude.

Efterhånden er jeg begyndt at sove hos min far men kun en nat ca. hver anden uge. JEG føler ikke at det har været svært, og jeg har ikke oplevet den uro i kroppe,n som jeg ellers plejer at få.

Jeg skal nu op i niende klasse, hvor der til efteråret vil være en tur til london i 5 dage. Jeg vil selvfølgelig ikke gå glip af det, men efter som jeg har det lige nu, kan jeg ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre.

Jeg håber i har nogle råd til mig.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit meget ærlige brev. Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du kan begynde at sove hos din far hver anden uge. Det viser, at det, som du og din familie har arbejdet med, begynder at hjælpe.

Jeg forstår godt, at du gerne vil helt af med den utryghed ved at sove ude. Og det lyder også som, du er på vej og får hjælp fra dine forældre.

Hvordan ville det derfor være, hvis du bare gav dig selv al den tid, der skal til? Altså sætter dig selv lidt fri af tanken om at skulle sove ude. Jeg kan nemlig forestille mig, at du mentalt kommer på overarbejde, når du tænker på det. Du mærker sikkert, at du rigtig gerne vil men også frygten for det. Og som du selv beskriver så flot, så er det hårdt at leve i håbet men så blive skuffet, når det ikke lykkes.

Du skriver, at du til efteråret skal til London. Det lyder dejligt, og jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil med. Men måske skal du ikke tænke på det allerede nu? Men blot vente og se, om ikke det går bedre til den tid. Og hvis det ikke gør, er det måske, fordi du ikke er klar endnu.

Jeg er sikker på, at du nok skal komme til at sove ude engang. Og at det vil blive til gode oplevelser for dig. Jeg har stor respekt for, at du står ved dig selv og øver dig i at sove hos din far. Måske kan du mærke, at du er parat til at øve dig lidt mere? En næste øvelse kunne så være, at du prøver med at sove hos nogen, du er tryg ved og kender godt. Har du en særlig god veninde eller et familiemedlem, du kunne prøve at sove hos? I kunne jo lave den aftale, at du bare kan ringe til dine forældre og bede dem hente dig, hvis ikke det går.

Jeg ved fra andre unge, der har svært ved at sove ude, at det har hjulpet dem at vide, hvad deres forældre skal lave, mens de er væk. Det giver en tryghed, at have et klart billede af, hvad forældrene laver. Og at vide, at ens mor og far også kan nyde at have en aften med bare voksentid.

Jeg håber, du kan bruge svaret, selvom det mest handler om at give det tid. Og du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.