Brev
Kan ikke sove om natten
Hej
Jeg er en pige på 13 år jeg kan ikke sove om natten fordi jeg hele tiden bliver bange for at der skal komme indbrud eller komme mennesker ind i mit hus og dræbe min famile eller mig derfor ender det altid med at jeg går ind til mine forælder og sover.
Jeg er virkelig træt af at jeg ikke kan sove inde hos mig selv om natten. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg kan forstå, at du ikke kan sove om natten fordi at du er bange for, at der bliver indbrud eller at der kommer nogen der vil dræbe din familie. Jeg kan godt forstå, at du bliver bange når du får sådan nogle tanker. Så er det helt naturligt at du helst vil sove hos dine forældre. Jeg ved der er mange børn, som kan blive bange eller bekymret for, at der sker noget med familien eller andre ting. Men at det hjælper at tale om det, så tankerne ikke fylder for meget.
Har du talt med dine forældre om, hvad det er for nogle tanker du har? Ofte når vi får talt åbent og ærligt om, hvad det er for nogle tanker vi har, så hjælper det utrolig meget. Måske kunne du prøve at tale med din mor og far om, hvorfor du er bange. Du skal huske på at din mor og far vil allerhelst have at du føler dig tryg og glad, og de kan sikkert berolige dig med at jeres hjem er et trygt sted at være. I kan måske sammen finde på nogle gode løsninger så at du føler dig tryg når du sover i din seng.
Du kunne for eksempel sove med lidt lys tændt og med din dør åben. Det kan også være beroligende at høre noget rolig musik og tage et varmt bad inden du skal sove og sørge for at dit værelse er rigtig hyggeligt. Efter noget tid vil du forhåbentlig opleve, at du trygt kan sove natten igennem i din egen seng.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og sender dig et stort trygt kram. Du er altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen